Κεραμέως: «Στη θέση του υπουργού πρέπει να είσαι αποφασισμένος να σπάσεις αυγά» [vid]

©Eurokinissi

Η Νίκη Κεραμέως είναι μια πολιτικός που δεν μασά τα λόγια της. Υπερασπίζεται τις απόψεις της και ξεκαθαρίζει ότι στην Παιδεία, δεν μπορείς να προχωράς αναζητώντας μεσοβέζικες λύσεις.

Συνέντευξη στον Νίκο Ελευθερόγλου για το Action Press

Όπως είπε χαρακτηριστικά για να αλλάξουν τα πράγματα πρέπει «να σπάσεις αυγά». Την συναντήσαμε στο γραφείο της στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, και μιλήσαμε για την κριτική που δέχεται, αλλά και για το αν σκοπεύει να κάνει πίσω στο θέμα της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας. Σε αυτό ήταν κάθετη: «είμαστε απολύτως αποφασισμένοι να προχωρήσουμε παρά τις όποιες αντιδράσεις. Αυτό που θα έπρεπε όμως να μας προβληματίσει είναι να βλέπουμε στελέχη κομμάτων της αντιπολίτευσης και ιδιαίτερα της μείζονος, να συμμετέχουν σε αυτές τις ενέργειες. Και διερωτάται κανείς: άραγε ποια είναι η θέση τους. Υποστηρίζουν έκνομες ενέργειες;»

Η υπουργός και βουλευτής Βορείου Τομέα της ΝΔ υπερασπίζεται τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει, όπως υποστηρίζει, στο χώρο της Παιδείας, από το νηπιαγωγείο μέχρι τα Πανεπιστήμια, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και η ίδια έχουν στηρίξει τη δημόσια Παιδεία με έργα και όχι με λόγια.

-Κυρία υπουργέ πριν λίγα 24ωρα επιστρέψατε από την Αμερική, όπου εκπροσωπήσατε τη χώρα και τον πρωθυπουργό, στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ για το Μετασχηματισμό της Εκπαίδευσης. Μπήκε η Ελλάδα στο χάρτη της εκπαίδευσης στον κόσμο;

Κάνουμε μια σημαντική προσπάθεια εδώ και τρία χρόνια σε πολλούς άξονες. Ένας από τους άξονες αυτούς είναι και η πιο δυναμική παρουσία της χώρας μας, στη χάραξη της διεθνούς εκπαιδευτικής πολιτικής. Πράγματι, είχαμε την ευκαιρία να συμμετάσχουμε στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ, που ήταν αφιερωμένη στην εκπαίδευση και η χώρα μας είχε την εξαιρετικά τιμητική διάκριση να οριστεί επικεφαλής -από κοινού με τη Σιγκαπούρη- της θεματικής που είχε να κάνει με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης.

Οπότε, με την αφορμή αυτή μας δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξουμε συνολικά το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα, να μιλήσουμε για ψηφιακά εργαλεία, για ψηφιακή μάθηση, να μιλήσουμε για την έμφαση που δίνουμε στις δεξιότητες, όπως κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, να συμβάλλουμε με καίριο τρόπο στην χάραξη της διεθνούς πολιτικής στην εκπαίδευση. Ήταν κάτι πολύ τιμητικό για την Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό της εξωστρέφειας, 30 κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ έρχονται στην Αθήνα τον Νοέμβριο, είτε για να συνάψουν νέες συνεργασίες με τα ελληνικά πανεπιστήμια είτε για να εμβαθύνουν υπάρχουσες. Στόχος μας είναι να αναδείξουμε τα εξαιρετικά μας πανεπιστήμια, το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, στον παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη, με διεθνείς συνεργασίες, με αγγλόφωνα προγράμματα. Εκδώσαμε μία πρόσκληση ΕΣΠΑ για 20 εκ. ευρώ για αγγλόφωνα προγράμματα των Πανεπιστημίων μας και κατατέθηκαν 208 προτάσεις από τα πανεπιστήμιά μας! Η χώρα μας μπορεί να γίνει ένας εκπαιδευτικός φάρος στη Μεσόγειο, όπως της αξίζει.

-Η εμπειρία που αποκτήσαμε από την πανδημία, βοήθησε;

Οπωσδήποτε. Η πανδημία, παρά τις τραγικές συνέπειες που είχε και έχει σε όλο τον πλανήτη, θα έλεγα ότι στην εκπαίδευση επέδρασε καταλυτικά. Αποτέλεσε το εφαλτήριο για να κάνουμε άλματα, πολύ γρήγορα, ιδιαίτερα στο ψηφιακό μετασχηματισμό σχετικά με ό,τι θα συνέβαινε υπό κανονικές συνθήκες. Θα σας δώσω δυο αριθμούς: Όταν ξέσπασε η υγειονομική κρίση, το Μάρτιο του 2020, η χώρα μας στην κατάταξη χωρών του ΟΟΣΑ σχετικά με την ετοιμότητά της να αντιμετωπίσει την πανδημία στην εκπαίδευση, ήταν 22η σε χώρες του ΟΟΣΑ. Μετά τα δύο πρώτα κύματα της πανδημίας, κατάφερε και ανέβηκε η χώρα μας στην 6η θέση. Αυτό το αποτέλεσμα πιστώνεται στους εκπαιδευτικούς μας, στους μαθητές, στους γονείς, συνολικά στην εκπαιδευτική μας κοινότητα, την οποία θέλω να ευχαριστήσω για την τεράστια προσπάθεια που κατέβαλε. Και να προσθέσω ότι όλη αυτή η προσπάθεια που έγινε δεν πάει χαμένη.

Το αντίθετο. Γιατί; Η τηλεκπαίδευση είναι ένα έκτακτο εργαλείο, είναι για έκτακτες συνθήκες, όταν δεν μπορούμε να έχουμε δια ζώσης εκπαίδευση. Τα ψηφιακά εργαλεία, όμως, που αποκτήσαμε, είναι πολύτιμα, γιατί μπορούν να εμπλουτίσουν τη δια ζώσης διδασκαλία. Πριν από μερικούς μήνες ήμουν σε ένα δημόσιο Λύκειο στο Άργος. Προσπαθώ να πηγαίνω σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία γίνεται. Μπαίνω στην τάξη και κατάλαβα ότι τα παιδιά κοιτούσαν κάτι αφοσιωμένα. Μου πρότειναν να κοιτάξω πίσω στον πίνακα. Τι να δω; Τα παιδιά ήταν συνδεδεμένα με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος.

Αυτά σε κανονική λειτουργία σε ένα δημόσιο Λύκειο. Αυτό δείχνει πόσο πολλά μπορούμε να επιτύχουμε με αυτά τα νέα ψηφιακά μέσα. Και τη φετινή σχολική χρονιά, προγραμματίζουμε να εγκατασταθούν διαδραστικοί πίνακες σε κάθε τμήμα Λυκείων, Γυμνασίων και Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού στα δημόσια σχολεία της χώρας μας καθώς και σετ ρομποτικής, μεταξύ άλλων.

-Κάθεστε σε μια καρέκλα, θα έλεγα ηλεκτρική. Οι συγκρούσεις ξεκίνησαν από την πρώτη μέρα. Από την αξιολόγηση, μέχρι προσφάτως την Πανεπιστημιακή Αστυνομία, για την οποία έχουμε μεγάλη σύγκρουση, και είδαμε και τις πρώτες διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες. Πώς θα το διαχειριστείτε; Σας φοβίζουν οι αντιδράσεις;

Στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας. Τρία χρόνια τώρα υλοποιούμε με συνέπεια τις προεκλογικές εξαγγελίες της Νέας Δημοκρατίας. Με μια προσέγγιση από κάτω προς τα πάνω – και είχαμε επιμείνει προεκλογικά σε αυτό. Δηλαδή, στο πόσο σημαντικό είναι να ξεκινά κανείς από τις βάσεις, από τα θεμέλια. Και όταν λέω βάσεις, εννοώ το νηπιαγωγείο. Εξαιρετικά κρίσιμα χρόνια για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών μας. Από τις πρώτες ενέργειές μας ήταν να υλοποιήσουμε το νηπιαγωγείο από την ηλικία των τεσσάρων ετών -προηγουμένως ήταν στα πέντε- το οποίο πλέον εφαρμόζεται σε κάθε δήμο της χώρας, να δώσουμε έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων από το νηπιαγωγείο, να βάλουμε δραστηριότητες στα αγγλικά από το νηπιαγωγείο. Και με ρωτούν, έχει τόση σημασία από τόση μικρή ηλικία;

Ναι, φυσικά και έχει σημασία, γιατί τότε τα παιδιά απορροφούν παραστάσεις, γνώσεις, δεξιότητες σαν σφουγγάρια. Το μέλημα το δικό μας είναι το πώς τα παιδιά μας θα αποκτήσουν περισσότερα εφόδια. Και δεν σταματήσαμε σε αυτό. 25.000 διορισμοί στην εκπαίδευση, όταν για 12 χρόνια δεν είχε διοριστεί ούτε ένας εκπαιδευτικός, αξιολόγηση στα σχολεία, ένα δύσκολο ζήτημα το οποίο όμως προχώρησε, 166 νέα προγράμματα σπουδών με νέα ύλη για τα σχολεία μας, οριζόντιες επιμορφώσεις για τους εκπαιδευτικούς μας, ψηφιακός μετασχηματισμός. Στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση κάναμε μια στροφή, λαμβάνοντας υπόψιν πρώτα από όλα τις ανάγκες της κοινωνίας. Το τι διδάσκεται σε ένα επαγγελματικό Λύκειο ή σε ένα δημόσιο ΙΕΚ, λαμβάνουμε πρώτα υπόψιν ποιες είναι οι ανάγκες της κοινωνίας και σε εθνικό και σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και στη συνέχεια διαμορφώνουμε τις προσφερόμενες ειδικότητες και τα προγράμματα σπουδών.

Να σας πω ένα παράδειγμα: μια από τις ειδικότητες με τη μεγαλύτερη ζήτηση στη χώρα είναι οι κατασκευαστές ιστοσελίδων (web designers). Για αυτόν ακριβώς το λόγο και έχοντας ανιχνεύσει αυτήν την ανάγκη, προσφέρουμε αυτήν την ειδικότητα στα μισά δημόσια ΙΕΚ της χώρας.

Σε ότι αφορά τα πανεπιστήμια, πηγαίνουμε σε δομικές αλλαγές. Η πρώτη ρύθμιση που πέρασε και είναι συναφής με το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, ήταν η αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια, δηλαδή ό,τι ισχύει σε κάθε δημόσιο χώρο να ισχύει και στο Πανεπιστήμιο, εφόσον διαπράττονται έκνομες ενέργειες, να μπορούν να επεμβαίνουν οι αστυνομικές αρχές, για τη διασφάλιση της δημόσιας τάξης. Η καθιέρωση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων στη βάση κριτηρίων και κατόπιν αξιολόγησης, και όχι αυθαίρετα, από τον κάθε υπουργό, ήταν μια σημαντική αλλαγή για τα πανεπιστήμιά μας, η εξωστρέφεια, τα αγγλόφωνα προγράμματα, διπλά προγράμματα σπουδών, κοινά προγράμματα με πανεπιστήμια του εξωτερικού, και ο νέος νόμος πλαίσιο, ο οποίος πέρασε πριν 1,5 μήνα και ο οποίος προβλέπει μία πλειάδα δυνατοτήτων στα πανεπιστήμιά μας, όπως βιομηχανικά διδακτορικά, αμειβόμενη πρακτική άσκηση, εσωτερικό Erasmus κτλ.

-Και για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία;

Στα θέματα της Ασφάλειας υπάρχει ένα συνεκτικό σχέδιο, το οποίο στοχεύει στο πώς θα αναβαθμίσουμε συνολικά το ακαδημαϊκό περιβάλλον στα πανεπιστήμιά μας. Δεν είναι αποσπασματικές οι ρυθμίσεις. Είναι ένα συνεκτικό πλέγμα ρυθμίσεων, το οποίο ξεκίνησε με τη ρύθμιση του ασύλου, χάρη στην οποία έχουμε καταφέρει για παράδειγμα να βάλουμε τέλος σε δεκάδες καταλήψεις, με τις εξαιρετικές ενέργειες και της ΕΛΑΣ και βεβαίως των διοικήσεων των πανεπιστημίων. Το άσυλο ήταν μια ρύθμιση. Η ελεγχόμενη πρόσβαση μια άλλη ρύθμιση. Τα σχέδια ασφαλείας ήταν μια τρίτη ρύθμιση. Και οι ομάδες Προστασίας των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων ήταν μια τέταρτη ρύθμιση. Όλες αυτές στοχεύουν στο να δώσουν στους φοιτητές μας, στους καθηγητές μας, στο προσωπικό των πανεπιστημίων μας το ακαδημαϊκό περιβάλλον που πραγματικά τους αξίζει.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις αντιδράσεις. Είναι αναμενόμενο. Κάθε αρχή και δύσκολη. Εδώ η αλήθεια είναι ότι είμαστε απολύτως αποφασισμένοι να διασφαλίσουμε το ακαδημαϊκό περιβάλλον το οποίο αξίζει στα Πανεπιστήμιά μας, προχωρώντας μπροστά παρά τις όποιες αντιδράσεις.

Αυτό που θα έπρεπε όμως να μας προβληματίσει είναι να βλέπουμε στελέχη κομμάτων της αντιπολίτευσης και αναφέρομαι στην αξιωματική αντιπολίτευση, να συμμετέχουν σε αυτές τις αντιδράσεις. Και διερωτάται κανείς: άραγε ποια είναι η θέση τους; Υποστηρίζουν έκνομες ενέργειες;

– Είδαμε και ακούσαμε τον κ. Τσίπρα στη ΔΕΘ στην ουσία να προαναγγέλλει την όποια μεταρρύθμιση έχετε ανακοινώσει. Μέχρι και την εισαγωγή στα πανεπιστήμια με ένα ελάχιστο βαθμό.

Άκουσα με μεγάλο ενδιαφέρον τις εξαγγελίες του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Θα σταθώ σε 2-3 από αυτές. Πρώτα από όλα υποσχέθηκε διορισμούς στην εκπαίδευση, 20.000 είπε. Επί δικής του κυβέρνησης δεν έγινε κανένας νέος διορισμός στην εκπαίδευση, ούτε ένας. Επί κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, έχουν διοριστεί σχεδόν 25.000 εκπαιδευτικοί. Γιατί αυτό; Γιατί ήταν προτεραιότητά μας. Σημαντικές οι μεταρρυθμίσεις. Αλλά πιο σημαντικό από όλα είναι η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό. Άρα η πρώτη εξαγγελία έχει φανεί στην πράξη, ποιος πραγματικά θέλει και μπορεί να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό και ποιος όχι. Πράγματι υποσχέθηκε την κατάργηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και μάλιστα υποσχέθηκε εισαγωγή επί της ουσίας χωρίς εξετάσεις. Θέλω να υπενθυμίσω ότι με το σύστημα που υπήρχε πριν αναλάβουμε, επί ΣΥΡΙΖΑ, μπορούσε να μπει κάποιος στο πανεπιστήμιο με βαθμό 0,6 στα είκοσι. Και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επιχειρηματολογήσει κάποιος για αυτήν την τόσο λάθος προσέγγιση.

-Δέχεστε πολύ σκληρή κριτική και από τον κ Φίλη, πρώην υπουργό Παιδείας, αλλά και από άλλα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δουλεύετε για τα ιδιωτικά ΙΕΚ. Για τους λίγους. Κόβετε τα παιδιά και στηρίζετε την ιδιωτική εκπαίδευση.

Όταν προβλέπουμε, για πρώτη φορά στη χώρα, ότι κάθε παιδί στο δημόσιο νηπιαγωγείο μπορεί να κάνει αγγλικά, ενώ ως τις ημέρες τους αυτό γινόταν μόνο στα ιδιωτικά, για ποιον φροντίζουμε;

Όταν κάνουμε 25.000 διορισμούς στα δημόσια σχολεία, ενώ δεν είχαν γίνει για 12 χρόνια, όταν προβλέπουμε νέα ύλη, νέα προγράμματα σπουδών, για κάθε σχολείο της χώρας, για ποιον φροντίζουμε; Αλλά ξέρετε, εντυπωσιάζομαι κάθε φορά που ακούω κριτική από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, η οποία μιλάει για ιδιωτικά κολλέγια και άλλα. Το ερώτημα που μου γεννάται είναι: τα δημόσια ΙΕΚ τα ξέρουν; Διότι τα παιδιά μας, στο μηχανογραφικό δελτίο που συμπληρώνουν, πλέον έχουν δύο επιλογές. Τα ΑΕΙ και τα δημόσια ΙΕΚ. Όταν ξεκινήσαμε αυτήν την προσπάθεια, το 2020 είχαν γραφτεί στα δημόσια ΙΕΚ της χώρας 6000 18χρονα παιδιά. Ένα χρόνο μετά γράφτηκαν 12.000 18άρηδες. Το δικό μας μέλημα είναι να υπάρχουν ποιοτικές επιλογές για τους νέους και τις νέες.

-Σε λίγους μήνες πάμε σε εκλογές. Με τι θέλετε ως υπουργός να ταυτιστείτε από το πέρασμά σας από το υπουργείο Παιδείας;

Ένα σημείο που πρέπει να υπογραμμίσουμε είναι η συνέπεια. Ό,τι υποσχεθήκαμε το κάναμε. Και ακόμη περισσότερα. Το δεύτερο είναι οι μεταρρυθμίσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο στόχος είναι για εμάς ένας: πώς θα δώσουμε στα παιδιά μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια, κριτική σκέψη, δεξιότητες, ενσυναίσθηση.

-Σε 8-9 μήνες το αργότερο θα έχουμε εκλογές. Ποιο είναι το διακύβευμα; Αφήνουμε τις πρώτες και πάμε στις δεύτερες που θα μπορούν να βγάλουν κυβέρνηση;

Προφανώς η πρώτη κάλπη έχει πολύ μεγάλη σημασία. Παρά το ότι πρέπει να τονίσουμε ότι η απλή αναλογική είναι μια βόμβα στα θεμέλια της χώρας την οποία τοποθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Εμείς θα πάμε στις εκλογές με έμφαση σε δυο άξονες. Ο ένας είναι η συνέπεια λόγων και πράξεων της κυβέρνησης Μητσοτάκη, η οποία φάνηκε αυτά τα τρία χρόνια, και παρά τις εξωγενείς κρίσεις που κληθήκαμε να διαχειριστούμε. Το δεύτερο είναι η σταθερότητα στη χώρα. Όπως έχει αποδειχθεί, μπορούμε να την εξασφαλίσουμε ώστε να συνεχιστεί η ανοδική πορεία της χώρας μας και τα επόμενα 4 χρόνια.

-Με ποιον θα κυβερνήσετε εάν δεν σας φτάνουν οι έδρες;

Έχουμε τονίσει ότι ο στόχος είναι μια αυτοδύναμη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Για αυτό ζητούμε οι πολίτες στο τέλος της 4ετίας να μας κρίνουν για αυτά που έχουμε κάνει. Για το κατά πόσο ήμασταν συνεπείς στις δεσμεύσεις μας και για το πως διαχειριστήκαμε τις πρωτοφανείς κρίσεις με τις οποίες ήρθαμε αντιμέτωποι. Ζητούμε από τους πολίτες μια αυτοδύναμη κυβέρνηση για να συνεχίσουμε αυτό το έργο.

-Κλείνοντας κυρία Κεραμέως εάν ρωτούσε κάποιος τι είστε; Νεοφιλελεύθερη, συντηρητική, κεντρώα; Ποιο είναι τοι πολιτικό σας στίγμα;

Θα έλεγα προοδευτική, φιλελεύθερη πολιτικός της κεντροδεξιάς. Νομίζω ότι έχω αποδείξει αυτά τα τρία χρόνια πως δεν βάζω νερό στο κρασί μου, είμαι αποφασισμένη να προχωρήσω τις μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται η χώρα ανεξαρτήτως του εάν αυτές έχουν πολιτικό κόστος. Και επειδή αναφερθήκατε εδώ σε αυτή τη θέση που έχω την τιμή να υπηρετώ αυτά τα τρία χρόνια, είναι μια θέση στην οποία πρέπει να είσαι αποφασισμένος να σπάσεις αυγά. Εάν δεν είσαι αποφασισμένος ο χώρος της Παιδείας δεν προσφέρεται κατά τη γνώμη μου για μεσοβέζικες καταστάσεις. Πρέπει να είσαι αποφασισμένος γιατί οι τομές που χρειάζονται είναι βαθιές, και εμείς με αυτόν τον τρόπο θα προχωρήσουμε και το υπόλοιπο διάστημα μέχρι να γίνουν οι εκλογές.

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.