Ο ταχυδρόμος δεν χτυπάει ούτε μια φορά

©EUROKINISSI/ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗ

Νέο κύμα καθυστερημένων φακέλων με λογαριασμούς της ΕΥΔΑΠ και εταιριών ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΗ και άλλες) φτάνουν στους καταναλωτές. Το φαινόμενο είναι έντονο από τον Απρίλιο με τις καταγγελίες να είναι δεκάδες καθημερινά. Το πρόβλημα δεν περιορίζεται εκεί. Με μεγάλη καθυστέρηση φτάνουν οι λογαριασμοί από τους δήμους και αφορούν δημοτικά τέλη ή πρόστιμα. 

Ρενάτο Λέκκα//ActionPress

Την…πληρώνουν οι καταναλωτές

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές είναι το γεγονός πως πάνε στα καταστήματα των εταιριών για να πληρώσουν και ενημερώνουν τους υπεύθυνους πως ο φάκελος έφτασε καθυστερημένος στο σπίτι ή το κατάστημα τους. Αυτό βέβαια δε μπορεί να γίνει ευκρινές σε όλους τους φάκελους γιατί παρά τις σαφείς οδηγίες καταγράφουν όλες οι ταχυδρομικές εταιρίες ημερομηνία αποστολής. Τα μεγαλύτερα προβλήματα τα αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Αθήνας αλλά στην Ανατολική Αττική παρατηρείται πιο έντονο το φαινόμενο των καθυστερήσεων. Τεράστιο είναι επίσης και το πρόβλημα στις απομακρυσμένες περιοχές. Οι πολίτες δεν γνωρίζουν πως θα πρέπει να αποδείξουν ότι έλαβαν ληξιπρόθεσμο λογαριασμό για να αποφύγουν ενδεχόμενο «καπέλο» λόγω μην έγκαιρης εξόφλησης ή ακόμα και διακοπές υδροδότησης. Σύμφωνα με πληροφορίες οι εργαζόμενοι τόσο στην ΕΥΔΑΠ όσο και στις εταιρίες ενέργειας για να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες, τους ζητάνε να δώσουν μία υπεύθυνη δήλωση που να λέει μεταξύ άλλων ότι έλαβαν καθυστερημένα τον φάκελο με τον λογαριασμό τους. Έτσι αποφεύγουν να πληρώσουν τις επιπλέον χρεώσεις. Αυτή είναι μία οδηγία που δίνουν πολλοί ταμίες μέχρι να βρεθεί συγκεκριμένη λύση καθώς το μέτρο είναι προσωρινό.

Γνωρίζουν το πρόβλημα

Οι καθυστερήσεις από τα ΕΛΤΑ και άλλες εταιρίες στη παράδοση των λογαριασμών ΔΕΚΟ αλλά και τηλεπικοινωνιών στους πολίτες, υπήρξε ένα από τα έντονα σημεία τριβής μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης. Το προηγούμενο διάστημα έφτασε μέχρι τη Βουλή αλλά το θέμα δεν έχει λυθεί.

Στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων αναγνωρίζουν το πρόβλημα και λένε πως μεγάλο μέρος της αξιοπιστίας των υπηρεσιών τους, επιδεινώθηκε λόγω της πανδημίας. Από τον Μάρτιο η Αρχή έχει εισηγηθεί να οριστεί ως πρώτης προτεραιότητας η αποστολή των λογαριασμών, ώστε να γίνει ευκολότερη η μέτρηση. Ως γνωστόν τα ταχυδρομεία δουλεύουν με άλφα και βήτα προτεραιότητες. Το μεγάλο σφάλμα όλου του προηγούμενου διαστήματος ήταν ότι οι λογαριασμοί των ΔΕΚΟ είχαν καταταχθεί στη βήτα προτεραιότητα. Αυτό σημαίνει πως εκεί δεν μπαίνει θέμα αν θα φτάσουν σε τρεις μέρες και όχι νωρίτερα, όπως γίνεται με τις αλληλογραφίες πρώτης προτεραιότητας. Το τελευταίο διάστημα υπάρχει ραγδαία αύξηση των καταγγελιών στην ΕΕΤΤ. Το 90% αφορά καθυστερήσεις παράδοσης αλληλογραφίας. Καμία κύρωση δεν έχει αναφερθεί.

ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΔΕΗ(ΓΙΑΝΗΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI)

Μέτρα που προτείνονται

Πάντως, οι αρμόδιοι φορείς κάνουν και προτάσεις για μέτρα που πρέπει να παρθούν ώστε να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση των πολιτών. Ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα είναι η επέκταση της εγκατάστασης γραμματοθυρίδων, με πρωτοβουλία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε περιοχές δυσπρόσιτες. Σε αρκετές περιοχές δυσπρόσιτες ή απομακρυσμένες δημιουργούνται έντονα προβλήματα με λογαριασμούς να καθυστερούν από 2 έως και 4 μήνες. Να μπουν δηλαδή ταχυδρομικές θυρίδες σε κεντρικά σημεία. Ένα μέτρο το οποίο έχει σταματήσει από το 2020. Οι γραμματοθυρίδες αν επεκταθούν, θα διευκολύνουν την πρόσβαση των πολιτών και θα μειωθεί το κόστος. Η αλήθεια είναι ότι τα ΕΛΤΑ έχουν βρεθεί στο στόχαστρο για υποβάθμιση των υπηρεσιών τους καθώς πέρα από τους φακέλους λογαριασμών υπάρχουν τεράστια προβλήματα και στην διανομή των συντάξεων. Στην επαρχία έχουν κλείσει πάρα πολλά υποκαταστήματα με αποτέλεσμα να καθυστερούν εφιαλτικά όλες οι αλληλογραφίες.

Χωρίς τιμωρία οι καθυστερήσεις του lockdown

Η ΕΕΤΤ έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες έρευνα ζητώντας εξηγήσεις από τις εταιρείες κούριερ για τις καθυστερήσεις την περίοδο του lockdown. Αφορμή υπήρξαν χιλιάδες καταγγελίες όχι μόνο για καθυστερήσεις αλλά και για πρακτικές που στοιχειοθετούν ξεκάθαρη παραβίαση των όρων λειτουργίας των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών. Την ίδια ώρα ακόμα και σήμερα δεν έχουν αποσταλεί δέματα ή φάκελοι. Αυτό που έκαναν οι εταιρίες ήταν να στέλνουν στα σπίτια ειδοποιήσεις παραλαβής από το κατάστημα επειδή θεωρητικά οι διανομείς δεν έβρισκαν τους παραλήπτες. Πράγμα ψευδές αφού την περίοδο του lockdown δύσκολα δε θα υπήρχε κάποιος να παραλάβει το πακέτο. Πολίτες βρισκόνταν σπίτι τους και έβρισκαν ειδοποίηση στην πόρτα τους, ενώ το κουδούνι δεν είχε χτυπήσει ποτέ, ή λάμβαναν SMS πως ο διανομέας δεν τους βρήκε ενώ δεν είχαν φύγει λεπτό από το σπίτι. 

Πολλές εταιρείες δεν τηρούσαν την υποχρέωση τους για δεύτερη προσπάθεια παράδοσης του δέματος σε περίπτωση απουσίας του παραλήπτη. Υπενθυμίζεται ότι εκείνη την περίοδο οι εταιρίες αυτές έλεγαν ότι το πρόβλημα θα διαρκούσε ορισμένες εβδομάδες. Την ίδια ώρα οι αρμόδιοι μιλούσαν για βαριά πρόστιμα στις εταιρείες. Σύμφωνα με πληροφορίες στην ΕΕΤΤ, έχουν ολοκληρωθεί κάποια πορίσματα για το πρώτο και το δεύτερο lockdown.

Ωστόσο, ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό πότε αυτά τα πορίσματα θα εξεταστούν από την επιτροπή ακροάσεων και αυτό για υποθέσεις και καταγγελίες που έχουν να κάνουν από την άνοιξη του 2020. Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή οι αναφορές των πολιτών για προβλήματα στον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών εκτινάχθηκαν κατά 133,3% το 2020 σε σχέση με το 2019, ενώ περίπου οι μισές αναφορές (45%) αφορούσαν καθυστερήσεις στις παραδόσεις δεμάτων και ταχυδρομικών αντικειμένων. 

Πρώτες δίκες

Για τον Σεπτέμβριο δρομολογούνται οι πρώτες δίκες πολιτών απέναντι σε ιδιωτικές εταιρίες ταχυμεταφορών. Μιλώντας στο Action24 Press πολίτης είπε πως αποφάσισε να κάνει μήνυση γιατί δεν άντεχε την κοροϊδία ενώ το δέμα που θα παραλάμβανε το οποίο χάθηκε είχε αξία κοντά στα 500 ευρώ.

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.