Υπερσύγχρονα όπλα για τη φύλαξη των συνόρων – Το επιχειρησιακό σχέδιο

© Eurokinissi

Οι συνεχόμενες προσφυγικές ροές στα νησιά αλλά και η πίεση που δέχεται η Ελλάδα στον Έβρο αλλάζουν το επιχειρησιακό σχέδιο της χώρας. Ενισχύεται η αποτροπή με νέα υπερσύγχρονα drones,  αυτοσχέδια οδοφράγματα, περιπολίες από δυνάμεις του στρατού και της Αστυνομίας, με σκάφη του Λιμενικού και με την ταυτόχρονη παρουσία της Frontex.

Ρενάτο Λέκκα/ Action Press

Οι μεταναστευτικές ροές στον Eβρο αυξάνονται και η Ελλάδα παίρνει τα μέτρα της. Ο Έβρος αναμένεται να «φουσκώσει» και ένα από τα βασικά μέτρα αποτροπής που σχεδιάζουν είναι οι περιπολίες με τις λέμβους μέσα στον ποταμό. Στην περιοχή του Έβρου επίσης υπάρχουν συνεχείς περιπολίες και έλεγχοι με drones και ελικόπτερα. Σύμφωνα με πληροφορίες της Action Press έρχεται και νέα παραγγελία σε drones για να ενισχυθεί το σύστημα επιτήρησης. Τα drones περιπολούν με κάμερες μέρα και νύχτα. Έχουν ειδικά ραντάρ που ανιχνεύουν τις κινήσεις. Στη νέα παραγγελία που αναμένεται να παραλάβει η χώρα μας θα υπάρχουν drones με θερμαινόμενη κάμερα για να περιπολούν τη νύχτα. Αυτό το σύστημα θα είναι ιδιαίτερα εξελιγμένο.

Οι άνθρωποι του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη  έχουν κάνει έρευνες μηνών ώστε να προμηθευτεί η χώρα μας τα καλύτερα προϊόντα. Κάθε μέρα οι δυνάμεις αποτρέπουν 1500 με 2000 παράνομους μετανάστες που έρχονται προς την Ελλάδα κυρίως νυχτερινές ώρες. Από την περιοχή δεν έχει αποχωρήσει η Frontex. Την ίδια ώρα ο στρατός έχει τοποθετήσει αυτοσχέδια οδοφράγματα και έχει οργανώσει περιπολίες αποτροπής από δυνάμεις του στρατού και της αστυνομίας. 

Κάθε μέρα οι δυνάμεις αποτρέπουν 1500 με 2000 παράνομους μετανάστες που έρχονται προς την Ελλάδα κυρίως νυχτερινές ώρες. Από την περιοχή δεν έχει αποχωρήσει η Frontex. © Eurokinissi

Σκάφη, drones, Frontex στο Αιγαίο 

Διαρκώς αυξανόμενη είναι και η πίεση στις μεταναστευτικές ροές και στο Βορειοανατολικό Αιγαίο. «Υπάρχει πίεση και από τα σκάφη που ξεκινούν από τα τουρκικά παράλια αλλά και από μεγαλύτερα αλιευτικά σκάφη με μεγαλύτερο αριθμό επιβατών που τους τελευταίους μήνες ξεκινούν από τον Λίβανο. Ένα τέτοιο είδαμε και στην περίπτωση της Πύλου, της Καλαμάτας, της Λέσβου και των Κυθήρων», εξηγεί στην ActionPress στέλεχος του λιμενικού. Σύμφωνα με πληροφορίες το Λιμενικό έχει καθημερινά στο Αιγαίο πάνω από 60 σκάφη με περισσότερα από 2.500 άτομα. Ούτε και εδώ σταματά η συνεργασία με την Frontex.

Οι άνδρες του λιμενικού ανησυχούν για το γεγονός πως παρατηρούνται «κύματα» και στο Ιόνιο με προορισμό την Ιταλία. Η περίπτωση των 56 μεταναστών που μεταφέρθηκαν στην Ηγουμενίτσα αλλά και το ναυάγιο με τους οκτώ νεκρούς στα Κύθηρα θορύβησαν έντονα την κυβέρνηση. Στο Αιγαίο περιπολούν διαρκώς drones τα οποία στέλνουν εικόνα στα κεντρικά του Λιμενικού Σώματος. Τα συγκεκριμένα drones έχουν αυτονομία 16 ωρών μεταφέρουν εικόνα στο κέντρο επιχειρήσεων του Λιμενικού, του ΓΕΕΘΑ αλλά και την έδρα του Frontex στη Βαρσοβία (ο Οργανισμός Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακης είναι υπεύθυνος γι’ αυτά). Και το 2018 όμοιο drone είχε χρησιμοποιηθεί για διάστημα 3 μηνών από το Λιμενικό. Τώρα επαναδραστηριοποιείται.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Action Press έρχεται και νέα παραγγελία σε drones για να ενισχυθεί το σύστημα επιτήρησης. Τα drones περιπολούν με κάμερες μέρα και νύχτα. Έχουν ειδικά ραντάρ που ανιχνεύουν τις κινήσεις. Στη νέα παραγγελία που αναμένεται να παραλάβει η χώρα μας θα υπάρχουν drones με θερμαινόμενη κάμερα για να περιπολούν τη νύχτα. © ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΛΕΞΟΥΔΗΣ

Εποχές 2015

Στα σύνορα Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας η πίεση είναι έντονη, καθώς καθημερινά φτάνουν στην περιοχή ομάδες μεταναστών που θέλουν να φύγουν προς την Ευρώπη. Περνούν μέσω Έβρου και συνεχίζουν μέσω βουλγαρικών συνόρων. Οι διακινητές γνωρίζουν από που μπορούν να περάσουν από τον Έβρο με κατεύθυνση τη Βουλγαρία.

Οι περισσότεροι μετανάστες είναι από Μαρόκο, Πακιστάν, Αφγανιστάν, Ιράκ, Συρία. Το πρόβλημα που έχει εντοπιστεί από το αρμόδιο υπουργείο είναι πως το 2015 το Τμήμα Συνοριακής Φύλαξης Προμαχώνα -Σερρών ήταν στελεχωμένο με 130 άτομα, ενώ σήμερα το προσωπικό αποτελείται από 20. Αυτό έχει έρθει σε γνώση των διακινητών με αποτέλεσμα να εκμεταλλεύονται την μειωμένη παρουσία αστυνομικών δυνάμεων. Σύμφωνα με πληροφορίες αυτό είναι ένα από τα θέματα που αναμένεται να αντιμετωπιστούν. Πίεση καταγράφεται και στα βουνά της Ροδόπης.

Το Λιμενικό έχει καθημερινά στο Αιγαίο περισσότερα από 60 σκάφη με περισσότερα από 2.500 άτομα. Ούτε και εδώ σταματά η συνεργασία με την Frontex. © EUROKINISSI

Το τρίμηνο Μαΐου – Ιουλίου οι περιπτώσεις εισόδου μεταναστών στη χώρα είναι υπερδιπλάσιες σε σύγκριση με το 2021. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, συνολικά 4.126 μετανάστες εισήλθαν παράνομα στη χώρα από χερσαία και θαλάσσια σύνορα τους προηγούμενους 3 μήνες, με τον αριθμό να παρουσιάζει αύξηση πάνω από 100%, σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2021 (1.193). Από την αρχή του χρόνου μέχρι και τα τέλη Ιουλίου έχουν συλληφθεί 7.484 αλλοδαποί για παράνομη είσοδο στη χώρα, εκ των οποίων 3.554, στην περιοχή του Έβρου.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ το 80% των υποθέσεων που εκδικάζονται το τελευταίο χρονικό διάστημα στα Εφετεία της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αφορούν περιστατικά διακίνησης παράτυπων μεταναστών. Μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των προφυλακίσεων που αφορά υποθέσεις διακίνησης μεταναστών, το οποίο φθάνει το 85%. Σχεδόν καθημερινά παρατηρείται διέλευση ίδιων ατόμων που διερευνούν περάσματα για νέους μη νόμιμους μετανάστες. Η παράνομες είσοδοι γίνονται συνήθως με το πρώτο φως της μέρας. Κυνηγοί και αγρότες έχουν καταθέσει στις τοπικές αρχές τέτοια περιστατικά.

Αντιδράσεις σε ΕΛ.ΑΣ. και Λιμενικό

Η κατάσταση έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο που μέλη της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Ροδόπης πρόσφατα βγήκαν στο δρόμο, διαμαρτυρόμενα για υποστελέχωση, μη τήρηση κυβερνητικών υποσχέσεων και προειδοποίησαν πως δεν υπάρχει εγγύηση ποιοτικής αστυνόμευσης στον τόπο.

Σύμφωνα με την Ένωση από τις 527 συνολικά οργανικές θέσεις της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ροδόπης, οι 95 εξ αυτών είναι κενές και επιπλέον 45 αστυνομικοί είναι αποσπασμένοι στην Περιφερειακή Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, παρότι ο Νομός έχει αυξημένο φόρτο εργασίας λόγω μεταναστευτικού. Την ίδια ώρα συνδικαλιστικά όργανα των Λιμενικών διαμαρτύρονται προσεγγίζοντας από άλλη σκοπιά τη στάση της πολιτείας να επενδύσει στα μέσα (αναφέρθηκαν παραπάνω) και όχι στα στελέχη.

Οι συνδικαλιστές του Λιμενικού τονίζουν πως τα σώματα που υπηρετούν στα σκάφη είναι αδικημένα στο μέγιστο βαθμό αφού η αποζημίωση που λαμβάνουν για μία ολόκληρη ημέρα στη θάλασσα είναι πολύ μικρή. Η επιπρόσθετη αποζημίωση που παίρνουν τα πληρώματα όταν περιπολούν στη θάλασσα έχει καθοριστεί ως πλεύσιμη υπηρεσία και αναλόγως τη κατηγορία του σκάφους και τη σύνθεση του πληρώματος η αμοιβή καθορίζεται στα 4-6 ευρώ ανά ημέρα. Το επόμενο διάστημα αναμένονται παρεμβάσεις των Λιμενικών για να αναδειχθεί το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα πληρώματα των σκαφών στο Λιμενικό Σώμα. «Οι παρεμβάσεις θα είναι έντονες», προειδοποιούν.

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.