Με αφορμή τις παραστάσεις της «Ελένης» του Ευρυπίδη όπου η ίδια ερμηνεύει όλους τους ρόλους του έργου, η Βασιλική Τρουφάκου μιλά για το απαιτητικό εγχείρημα και για όλα όσα ετοιμάζει τη νέα σεζόν στο θέατρο και στην τηλεόραση.
Συνέντευξη στην Ίσμα Τουλάτου για το Action Press
H Bασιλική Τρουφάκου είναι αναμφίβολα ένα από τα πρόσωπα που θα μας απασχολήσουν ιδιαίτερα τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο. Η λαμπερή ηθοποιός θα συμμετάσχει σε κάποιες από τις πλέον αναμενόμενες τηλεοπτικές σειρές ενώ και η θεατρική της παρουσία προκαλεί ξεχωριστό ενδιαφέρον. Εντός του προσεχούς Οκτωβρίου θα πρωταγωνιστήσει στην «Ελένη» του Ευρυπίδη που θα παρουσιαστεί για τρεις μόνο βραδιές στο θέατρο «Ροές» με την ίδια να ενσαρκώνει όλους τους ρόλους του έργου περνώντας εντυπωσιακά από τον έναν ήρωα στον άλλον κι έχοντας ως μοναδικά μέσα τη φωνή και το σώμα.
Εν προκειμένω, η Βασιλική Τρουφάκου συνεργάζεται για μια ακόμη φορά με την Ιόλη Ανδρεάδη (σύλληψη-σκηνοθεσία-κίνηση) που επιλέγει την «Ελένη» , ένα «γυναικείο έργο» όπως το χαρακτηρίζει, να το ερμηνεύσει ολόκληρο μια γυναίκα ηθοποιός προκειμένου να διερευνήσει, κόντρα στα ερμηνευτικά και τα σκηνοθετικά στερεότυπα, τη γυναικεία ταυτότητα και το γυναικείο σώμα ως πολυμορφικό σκηνικό βίωμα και ως πηγή σύνδεσης με τη ρίζα του τραγικού.
Με αφορμή τις επικείμενες παραστάσεις, η Βασιλική Τρουφάκου μιλά στην Action24press για το συγκεκριμένο εγχείρημα αλλά και για όλα όσα σχεδιάζει για τη νέα σεζόν!
Στην «Ελένη» ερμηνεύετε όλους τους ρόλους του έργου. Πώς προσεγγίσατε, αλήθεια, αυτό το εγχείρημα;
Με σοβαρότητα και αθωότητα ταυτόχρονα. Εχουμε επίγνωση τόσο η Ιόλη Ανδρεάδη όσο κι εγώ ότι πρόκειται για εγχείρημα απαιτητικό κι έτσι το προσεγγίσαμε όσο πιο σοβαρά κι έντιμα μπορούσαμε. Εχουμε ξανασυνεργαστεί οι δυο μας αρκετές φορές κι αυτό βοήθησε ώστε να κερδηθεί κάποιος χρόνος στα πράγματα. Η αθωότητα έχει να κάνει με το ότι δεν ξέραμε τί θα προκύψει, θελήσαμε να δούμε πού θα μας πάει το κείμενο. Το πιάσαμε για πρώτη φορά μέσα στον μαύρο covid και είχε κάτι ηρωικό η προσπάθεια. Πήγαμε στους Φιλίππους κι αυτό από μόνο του ήταν μια υπέρβαση μέσα σ΄αυτή τη συνθήκη. Τώρα που το βλέπουμε από απόσταση μας φαίνεται πιο απλό αλλά τότε δεν ήταν έτσι- μιλάμε για την περίοδο πριν από τα εμβόλια, πριν απ΄όλα…Το αγαπήσαμε πολύ αυτό που κάναμε. Οσο για μένα προσπαθώ ν΄ανταποκριθώ και τεχνικά. Οι ρόλοι είναι πολλοί και διαφορετικοί: άνδρες, γυναίκες, νέοι, γέροι, πλούσιοι, φτωχοί, βασιλιάδες…Ξέρω ότι είναι κάτι σύνθετο και απαιτητικό, είναι παρούσα αυτή η αίσθηση στην πρόβα. Υπάρχει όμως και κάτι ιδιωτικό, δικό μας, κάτι διερευνητικό. Το κοιτάω, βλέπω τί μπορώ να κάνω κι αν δε μπορώ να κάνω κάτι δεν πειράζει, την επόμενη φορά…
Μια τέτοια διαδρομή μπορεί, άραγε, να έχει κάποιες ασφάλειες; Το γεγονός, ας πούμε, ότι έχετε ξανασυνεργαστεί αρκετές φορές με τη σκηνοθέτιδα όπως αναφέρατε;
Είχε συναισθηματική ασφάλεια που είναι πολύ βασικό για μένα γιατί είναι τρελοί οι καιροί που ζούμε και υπάρχει πολλή ταλαιπωρία στον εργασιακό τομέα. Ως προς το κατά πόσο θα πετύχει η παράσταση όμως, κι αν θα την αγαπήσει ο κόσμος δε νομίζω ότι μπορεί κανείς να μιλά για ασφάλειες. Νομίζω ότι κάθε φορά κρινόμαστε, όσο καλά κι αν περνάμε στα καμαρίνια κι αυτό θεωρώ ότι ισχύει για τον πιο έμπειρο δημιουργό, για την πιο φοβερή συνεργασία. Κάθε φορά θα δοκιμαστεί, θα βγει και θα δούμε αν μπορεί να περπατήσει. Συνηθίζω να λέω ότι κάθε συνεργασία είναι ένας γάμος. Μπαίνεις και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πρέπει να συλλειτουργήσεις, το παντρεύεσαι αυτό το πράγμα. Και μπαίνεις με όλο σου το είναι, δε μπορεί να γίνει αλλιώς. Δε φτάνει να παρασταθεί ένα έργο αν δε γίνεις ένα με τον ρόλο, με το έργο, με τον σκηνοθέτη, με τους συνεργάτες. Τώρα το πόσο επιτυχημένος ή αποτυχημένος είναι ο γάμος είναι άλλη συζήτηση. Αλλά απαιτεί πλήρη αφοσίωση, πλήρη δέσμευση. Το αποτέλεσμα κρίνεται στο τέλος…
Θεωρείτε ότι το πείραμα, η έρευνα είναι κάτι που απαιτεί το αρχαίο δράμα από τη φύση του;
Η συγκεκριμένη τραγωδία από τη φύση της είναι αντικείμενο έρευνας- κατά πόσο, δηλαδή, έχουμε να κάνουμε με τραγωδία, ιλαροτραγωδία, σατιρικό δράμα. Θεωρώ ότι αυτά τα κείμενα είναι ένα δώρο που μας έχει δοθεί….Και όλα τα έργα όμως. Αφ΄ης στιγμής δημιουργηθεί ένα έργο αποκτά τη δική του ζωή ακόμη κι αν οι προθέσεις του συγγραφέα είναι διαφορετικές. Είναι σαν ένα παιδί που ακολουθεί τη δική του πορεία όσο κι αν θέλουμε, κάποιες φορές, να το κατευθύνουμε…
Πώς διαμορφώνεται, άραγε, η σχέση με το κοινό στη μετά covid εποχή; Εχετε εντοπίσει αλλαγές;
Δε θα’ θελα να βγάλω συμπεράσματα αυτή τη στιγμή, δε νιώθω την ανάγκη να πω τί κάνει το κοινό, νιώθω λίγο μεγαλόστομη να πω ότι ο κόσμος αυτή τη στιγμή θέλει αυτό ή εκείνο. Με βάση την κίνηση του καλοκαιριού μοιάζει να ήθελε να βγει, να φάει, να πιει, να δει παραστάσεις, να πάει διακοπές…Φαίνεται ότι υπήρχε μια διάθεση για ζωή. Ακόμη, όμως, είμαστε σε μετάβαση. Πέρισυ κλείναμε, κάναμε πρόβες με μάσκες…Αυτόν τον χειμώνα δεν ξέρουμε τί θα γίνει, κάτι πήρε τ΄αυτί μου για στοχευμένα μέτρα κι όπως ξέρουμε ο Πολιτισμός είναι πάντα ο πρώτος στόχος…
Να μιλήσουμε για τα φετινά σας σχέδια;
Στο θέατρο μετά την «Ελένη» θα είμαι σε μια νέα δουλειά η οποία δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί…
Στην τηλεόραση;
Θα είμαι στη «Στοργή» που θα μεταδοθεί από τον ΣΚΑΙ. Θα ερμηνεύσω τον ρόλο της Ειρήνης που θα εξελιχθεί σε τέσσερα επεισόδιο. Είναι μια γυναίκα η οποία βρίσκεται μέσα σ΄έναν γάμο και κακοποιείται. Βλέπουμε τη διαδρομή της, πώς μπορεί να το αντέξει όλο αυτό, να το υποστεί. Ηταν μια ενδιαφέρουσα συνάντηση μ΄αυτόν τον ρόλο. Πέρα απ΄αυτό θα κάνουν πρεμιέρα και οι «Αόρατοι» στην cosmote ΤV σε σκηνοθεσία του Χάρη Μαζαράκη ενώ θα είμαι και στο καινούριο ιατρικό δράμα του Alpha σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαβασιλείου με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη…
Να πούμε μια κουβέντα παραπάνω για τη «Στοργή» και τον ρόλο της Ειρήνης; Ακούγεται δραματικά επίκαιρος…
Δε νομίζω ότι η επικαιρότητά του έχει να κάνει με το τώρα, πάντα υπήρχε στη διπλανή πόρτα. Απλώς τώρα βρίσκουμε τη δύναμη να μιλήσουμε γι΄αυτό. Δε νομίζω, δηλαδή, ότι σήμερα κακοποιούνται περισσότερες γυναίκες απ΄ό,τι πριν από 20 ή 30 χρόνια, ίσως μάλιστα τότε να ήταν και περισσότερες. Εχω ακούσει φρικτά πράγματα. Να πηγαίνεις να κάνεις μια καταγγελία και να βρίσκεις κλειστές πόρτες. Οχι ότι τώρα είναι ιδιαίτερα ανοιχτές αλλά τουλάχιστον αρχίζουμε να μιλάμε. Διαμορφώνεται ένα πρωτόκολλο, να ξέρει κανείς τί να κάνει, πού ν΄απευθυνθεί…Ολο αυτό το πράγμα που δεν είναι αυτονόητο…
Φέτος έχουμε έκρηξη σειρών στην τηλεόραση. Τί σκέπτεσθε γι΄αυτό;
Η αλήθεια είναι ότι γυρίζονται πολλές σειρές και πολλοί συνάδελφοι είναι σε κάποια δουλειά. Μακάρι να γίνονται καλές δουλειές και με καλές συνθήκες και μακάρι να ξεχωρίζουν και να βρίσκουν το κοινό τους. Δεν ξέρω…έχουμε δει πολύ καλές δουλειές που δεν είχαν την αναμενόμενη απήχηση κι άλλες που δεν το περίμενες να πηγαίνουν καλά. Θα δούμε τώρα. Και το τηλεοπτικό κοινό βιώνει την μετά covid εποχή. Εχουμε περισσότερο από μια δεκαετία να δούμε τέτοια έκρηξη σειρών. Θα δούμε την απήχηση, τις αντιδράσεις στον δρόμο. Είναι κι αυτό ένα κριτήριο.
Η ανασφάλεια που συνοδεύει το επάγγελμα του ηθοποιού σας επηρεάζει; Το βρίσκεται αγχωτικό;
Οχι απλώς αγχωτικό, το γεγονός ότι κάθε τρεις μήνες πρέπει ν΄ανανεώνεις τη συνθήκη εργασίας σου το βρίσκω σισσύφειο. Εμένα με βάζει συχνά πυκνά σε σκέψεις, αν μπορώ να το στηρίξω, όμως αγαπώ τόσο πολύ τη δουλειά μου…Τα πράγματα είναι δύσκολα, τα χρήματα περιορισμένα. Είσαι μόνος, χωρίς κάποιον να σε εκπροσωπεί, είσαι ορχήστρα ενός ατόμου. Κάπως μας αποζημιώνει η δουλειά ορισμένες φορές αλλά δεν παύει να είναι φοβερά κουραστικό. Κάθε τρεις μήνες νέα δουλειά, νέοι συνεργάτες. Και κυρίως, όπως είπα, είμαστε μόνοι. Δεν υπάρχουν πρακτορεία, δικηγόροι, μάνατζερ. Λείπει αυτό….
Κάπου διάβασα ότι είστε και πολιτικός μηχανικός. Εχετε κάποια επαφή με το επάγγελμα;
Δεν κάνω καριέρα ως μηχανικός αλλά ναι, έχω. Πολλοί ηθοποιοί όμως κάνουν κι άλλη δουλειά, δεν είνα ασυνήθιστο. Προσωπικά μου αρέσουν οι σπουδές, διάφορα γνωστικά πεδία μου ασκούν γοητεία…
Το γεγονός ότι ακολουθήσατε μια πρακτική επιστήμη έχει επηρεάσει τη δουλειά σας ως ηθοποιού;
Μάλλον μ΄έχει επηρεάσει. Εχω μια πρακτική σκέψη που δείχνει να βοηθά στις δύσκολες στιγμές. Μπορώ να ιεραρχήσω τα πράγματα, τα πάω καλά με τις προτεραιότητες, μπορώ να βάλω μια σειρά, μια τάξη. Πολλά απ΄αυτά είναι «προίκα» από την επιστήμη μου…
Info
«Ελένη» του Ευρυπίδη
14,15 και 16 Οκτωβρίου
Θέατρο «Ροές»
Σύλληψη-σκηνοθεσία-κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη
Μετάφραση: Γ. Ανδρεάδης
Διασκευή για μια ηθοποιό: Ιόλη Ανδρεάδη & Αρης Ασπρούλης
Κοστούμια: Ioanna Kourbela.
Στους ρόλους Ελένη-Τεύκρος-Χορός-Μενέλαος-Τροφός-Κάστωρ&Πολυδεύκης η Βασιλική Τρουφάκου
Ζωντανά επί σκηνής ο μουσικός περφόρμερ Ν. Τουλιάτος