Θέατρο Μικρό Χορν: Η Κάτια Γκουλιώνη ζωντανεύει το μύθο της Σωτηρίας Μπέλλου

© Εβίτα Σκουρλέτη

Η γνωστή πρωταγωνίστρια μιλά για την αγάπη της για τον «κόσμο» της ηρωίδας κι εξηγεί τί την δυσκόλεψε και τί την εξέπληξε στο έργο της Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία με λένε» που παρουσιάζεται με συνοδεία ζωντανής μουσικής

Ισμα Τουλάτου/ Action Press

Βράδυ. Η Σωτηρία βρίσκεται στο νοσοκομείο λίγο πριν από την εγχείρηση που θα της στερήσει τη φωνή. Η ζωή της θα περάσει σαν ταινία μπροστά από τα μάτια της. Οι δικοί της άνθρωποι, η οικογένειά της, ο άντρας της, τα πάθη της. Ανθρωποι που αγάπησε και την αγάπησαν κι άλλοι που την πίκραναν ή την στήριξαν όταν πρωτοξεκίνησε. Η Σοφία Βέμπο που χωρίς να το γνωρίζει τη μύησε στο τραγούδι, ο Βασίλης Τσιτσάνης που της άνοιξε τον δρόμο, ο Παπαϊωάννου που αγάπησε βαθειά. Φτάνει μέχρι τον Ανδριόπουλο και τον Σαββόπουλο που την έφεραν πιο κοντά στις νεότερες γενιές. Αυτό το βράδυ η Σωτηρία θα «βουτήξει» σε μια ζωή που επηρεάστηκε σημαντικά από συνθήκες και γεγονότα μιας ολόκληρης εποχής…

Ολ΄αυτά στο έργο της δημοσιογράφου-συγγραφέως Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία με λένε» – ένα αφήγημα με στιγμές και αναμνήσεις από τη ζωή της Σωτηρίας Μπέλλου, της σπουδαίας γυναικείας μορφής του λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού, που παρουσιάζεται για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στο θέατρο «Μικρό Χορν» (παραγωγή: Αθηναϊκά Θέατρα). Η παράσταση ανεβαίνει με συνοδεία ζωντανής μουσικής, τη σκηνοθεσία, διασκευή και δραματουργική επεξεργασία υπογράφει ο Γιώργος Παπαγεωργίου ενώ στον ρόλο της Σωτηρίας εμφανίζεται η ταλαντούχα ηθοποιός Κάτια Γκουλιώνη, γνωστή μας, μεταξύ άλλων, και από την κινηματογραφική «Ευτυχία». Αξίζει να σημειωθεί ότι η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Σοφίας Αδαμίδου αλλά και της ηθοποιού Ντίνας Κώνστα που ερμήνευσε τον ρόλο σε προηγούμενο ανέβασμα του έργου…

© Εβίτα Σκουρλέτη

«Το Καλοκαίρι που μας πέρασε ο Γιώργος Παπαγεωργίου μου έστειλε το έργο της Σοφίας Αδαμίδου» λέει στην Action Press η Κάτια Γκουλιώνη, εξηγώντας πώς προέκυψε η πρόταση. «Ενθουσιάστηκα, γιατί λατρεύω τη Μπέλλου αλλά και το έργο της Αδαμίδου. Είναι υπέροχο όπως και η βιογραφία που έχει γράψει για τη Μπέλλου το “Πότε ντόρτια πότε εξάρες” η οποία ήταν η βασική πηγή έρευνας για τη ζωή της μεγάλης ρεμπέτισσας. Ενας ακόμη λόγος που ενθουσιάστηκα ήταν ότι ήθελα να συνεργαστώ με τον Γιώργο Παπαγεωργίου καθώς είναι ένας σκηνοθέτης που εκτιμώ βαθύτατα».

«Η φωνή της αγγίζει παρα πολύ ευαίσθητες χορδές»

Στη συνέχεια η Κάτια Γκουλιώνη μιλά για την αγάπη της για τη Μπέλλου και τη σχέση της με τον κόσμο της σπουδαίας ερμηνεύτριας. Τί, ήταν, άραγε αυτό που ξεχώριζε ιδιαίτερα σ΄εκείνη; «Η φωνή της πάντα μου έκανε εντύπωση γιατί κάθε φορά που την άκουγα άγγιζε παρα πολύ ευαίσθητες χορδές» λέει η ηθοποιός. Και συνεχίζει: «Εχει αυτή τη μαγεία η φωνή της που μπορεί να βάλεις τα κλάματα με μία νότα της. Βγαίνει τόσο από την ψυχή της όλο αυτό, είναι τόσο βιωματικό που αυτομάτως μ΄έβαζε σε μία έντονη συγκινησιακή κατάσταση. Από ‘ κει και πέρα, η εικόνα που είχα για την Μπέλλου ήταν αυτή μιας πολύ όμορφης, άκρως γοητευτικής γυναίκας που στεκόταν ηρωικά: τα μάτια της είχαν κάτι αγέρωχο και τρομερά σαγηνευτικό. Δεν υπάρχει τραγούδι της Μπέλλου που να μην αγγίζει την καρδιά σου, όλα τα τραγούδια της είναι υπέροχα…»

Ωστόσο, πέρα απ΄όλα αυτά, αντιμετώπισε, άραγε,  δυσκολίες στον δρόμο προς την ερμηνεία του ρόλου της Σωτηρίας Μπέλλου; «Η αντιφατική προσωπικότητά της πολλές φορές μου δημιουργούσε την αίσθηση ότι δεν καταλαβαίνω τίποτε απ΄ αυτήν κι ακόμη μπορώ να πω ότι με δυσκολεύουν ορισμένα σημεία» λέει η Κάτια Γκουλιώνη. « Γιατί είναι τόσο πολύπλοκη, ώστε  προσπαθώ πολύ ευγενικά ν΄αγγίξω κάποιες αποχρώσεις της. Θεωρώ ότι έζησε μια τόσο γεμάτη ζωή, πέρασε τόσα πολλά πράγματα που το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων θα χρειάζονταν πολλές ζωές για να ζήσουν τη δική της. Μιλάμε για μια γυναίκα η οποία από τα 16 της χρόνια είχε στρατευθεί στην Αριστερά παρόλο που οι γονείς της ήταν αντίθετοι σ΄αυτό καθώς φοβόντουσαν το στίγμα. Η οικογένειά της δεν είχε καμία σχέση, ήταν συντηρητική. Κι όμως, παρόλο που δεν είχε αντίστοιχες καταβολές, στρατεύθηκε στην Αριστερά γιατί αυτή ήταν η δική της, προσωπική θέση. Η Μπέλλου διέθετε απίστευτη ευαισθησία: παρέμεινε παιδί ως το τέλος της ζωής της. Ποτέ δεν κρύφτηκε, ποτέ δεν αρνήθηκε τη σεξουαλικότητά της και μάλιστα σε καιρούς πολύ δύσκολους. Και δεν ήταν ότι είχε άγνοια κινδύνου: ο χαρακτήρας της, ο προσωπικός της ηθικός κώδικας δεν της επέτρεπε να σωπάσει. Ποτέ δε σταμάτησε να διεκδικεί το δίκαιο. Η ειλικρίνειά της είναι ένα στοιχείο που με συνεπαίρνει. Δεν υπήρχαν «στροφές», δε μπορούσε να ελιχθεί εξ’ ου και η δωρική εικόνα που έχουμε για την Μπέλλου. Αυτό που βλέπουμε αυτό ήταν…»

Στην πορεία προς την ερμηνεία της ηρωίδας, η Κάτια Γκουλιώνη δηλώνει ότι υπήρξε κάτι που πραγματικά την εξέπληξε, δεν το περίμενε. «Πάντα έχουμε την εικόνα μιας ιδιόρρυθμης γυναίκας για τη Μπέλλου» εξηγεί η ηθοποιός. «Μέσω της βιογραφίας της Σοφίας Αδαμίδου επιδίωξα να συναντηθώ με τον δημοσιογράφο Μάκη Γιομπαζολιά ο οποίος μεγάλωσε με τη Σωτηρία. Η μητέρα του της νοίκιαζε ένα δωμάτιο στο Περιστέρι όπου ζούσε μαζί με τη σύντροφό της και πραγματικά η οικογένειά του αναφέρεται συνέχεια στη βιογραφία της. Μένανε σχεδόν μεσοτοιχία, μεγάλωσε μαζί της και ήταν χαρά και τιμή μου αυτή η συνάντηση. Με βοήθησε τρομερά, πήγαμε στο Περιστέρι και η έρευνα μού αποκάλυψε μια τρομερά γενναιόδωρη γυναίκα, την οποία αγαπούσαν όλοι. Η Σωτηρία στεκόταν πολύ στα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι άνθρωποι της γειτονιάς. Με εξέπληξε, λοιπόν, αυτή  η αντίστιξη: ενώ όλοι έχουμε την εικόνα μιας ιδιόρρυθμης γυναίκας, στην πραγματικότητα ήταν πολύ διαφορετική. Επίσης, κάτι άλλο που με συγκινεί βαθειά είναι το γεγονός ότι ποτέ δε βρέθηκε κάπου όπου ένιωθε ότι δεν της ταιριάζει και δεν την αντιπροσωπεύει, με κόστος να μένει άνεργη πενταετίες ολόκληρες. Δεν πήγε να τραγουδήσει σε κανένα μαγαζί που αισθανόταν ότι δεν ανταποκρινόταν σ΄αυτό που ήξερε να κάνει και της άρμοζε. Είχε τρομερή πίστη κι επειδή το τέλος της ήταν τραγικό – της πήραν τη φωνή καθώς είχε καρκίνο στον λάρυγγα- νιώθει κανείς ότι ήταν ένας πολύ καλός άνθρωπος για να της συμβεί αυτό, παρόλο που προφανώς αυτές τις καταστάσεις δεν τις επιλέγεις. Ωστόσο, η δικαίωση είναι ότι, όποια επιλογή κι αν έκανε, τελικά πήγε καλά κι αυτό με συγκινεί πολύ. Ο,τι κι αν έκανε το έκανε υπέροχα.Αφησε ένα χάδι, ένα τρυφερό άγγιγμα για τον  καθένα που η φωνή της περνά μέσα από τ΄αυτιά του…»

Info:

 «Σωτηρία με λένε»
Θέατρο «Μικρό Χορν» Παραστάσεις Τετάρτη-Κυριακή

Διασκευή-σκηνοθεσία: Γ. Παπαγεωργίου
Πρωταγωνιστεί η Κάτια Γκουλιώνη
Στον ρόλο της νοσοκόμας η Ιωάννα Μονέδα
Σκηνικά-κοστούμια: Πάρις Μέξις
Φωτισμοί: Χάρης Δάλλας
Παίζουν οι μουσικοί Αντώνης Ξηντάρης, Θοδωρής Ξηντάρης.

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.