Η επική περιπέτεια “Η Γυναίκα Βασιλιάς”, που βασίζεται σε μία αληθινή ιστορία, το περιβαλλοντικό θρίλερ “Η Φλεγόμενη Θάλασσα” από τη Νορβηγία και η ρομαντική δραματική κομεντί “Ο Έρωτας τα Αλλάζει Όλα” με την Σιγκούρνι Γουίβερ και τον Κέβιν Κλάιν, θα προσπαθήσουν να τραβήξουν το κοινό, καθώς θα έχουν να συναγωνιστούν το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας. Επίσης, προβάλλονται το νοτιοκορεάτικο δράμα “Bad Guy” που γύρισε ο Κιμ Κι-Ντουκ το 2001 και το αμερικάνικο φιλμ τρόμου “Χαμογέλα”.
Η Γυναίκα Βασιλιάς
(“The Woman King”) Περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Τζίνα-Πρινς Μπάιθγουντ, με τους Βαϊόλα Ντέιβις, Τούσο Μπέντου, Λασάνα Λιντς, Σίλα Ατίμ, Τζον Μπογιέγκα κα.
Βασισμένη σε μία άγνωστη ιστορία, απ’ αυτές που φτάνουν στα όρια του μύθου και δύσκολα μπορείς να πιστέψεις, “Η Γυναίκα Βασιλιάς” έχει όλα τα εφόδια για μια συναρπαστική επική περιπέτεια, αλλά και την ευκαιρία να ξαναθυμηθούμε τις κατάμαυρες σελίδες του δουλεμπορίου, της απάνθρωπης αντιμετώπισης των Αφρικανών ως κατώτερο είδος ανθρώπων από τους “πολιτισμένους”.
Η ιστορία μάς πάει στον 19ο αιώνα, στο αφρικάνικο Βασίλειο της Δαχομέης, το σημερινό Μπενίν, στη Δυτική Αφρική, όπου οι Ευρωπαίοι ανέπτυξαν το δουλεμπόριο. Απέναντι στον κίνδυνο που απειλεί την ύπαρξη ενός λαού, η στρατηγός Νανίσκα, θα εκπαιδεύσει έναν στρατό, που απαρτίζεται αποκλειστικά από γυναίκες, για έναν αιματηρό πόλεμο, μέχρις εσχάτων.
Η ταινία, τα γυρίσματα της οποίας έγιναν στη Νότια Αφρική, έχει τα χαρακτηριστικά μιας παλαιομοδίτικης επικής περιπέτειας, με – ίσως υπερβολικά – χορογραφημένες σκηνές μαχών, έντονους ρυθμούς, που συμβάλουν στην αγωνία, αλλά και μηνύματα για τη γυναικεία δύναμη, ενάντια στους άντρες που βλέπουν μπροστά τους μόνο τον πλούτο. Και βεβαίως μία πρωταγωνίστρια, τη βραβευμένη με Όσκαρ Βαϊόλα Ντέιβις, να μεταφέρει το βαρύ φορτίο του χρέους απέναντι στον λαό της και στις επόμενες γενιές.
Ωστόσο, η ταινία βρίθει από την ανακύκλωση συνταγών του είδους, αγγίζει συμβατικά το θέμα της, ως μία περιπέτεια εποχής, το σενάριο εξαντλείται σε τσιτάτα, μεγάλα λόγια και ηρωικές κορόνες (“για να είσαι στρατιώτης, πρέπει να σκοτώνεις τα δάκρυά σου”, “είμαστε η λεπίδα της ελευθερίας”, πολεμήστε αλλιώς πεθαίνουμε” κοκ), ενώ τα βαθύτερα αίτια του δουλεμπορίου και της στάσης των Ευρωπαίων μένουν στα ρηχά του Ατλαντικού, όπου ξεκινούσαν οι καραβιές με τους σκλάβους.
Επιπλέον, ορισμένοι απ’ τους χαρακτήρες μένουν ξεκρέμαστοι, ως φιγούρες ενός σκοτεινού παρελθόντος, χωρίς ιστορικές αναφορές και παρελθόν, ενώ η Βαϊόλα Ντέιβις, που απέχει από το αθλητικό πρότυπο, την υπερηρωίδα, καταφέρνει σε μεγάλο βαθμό να προκαλέσει και το δέος και να αναδείξει τη δραματική της υπόσταση.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η στρατηγός Νανίσκα εκπαιδεύει την επόμενη γενιά μαχητριών και τις προετοιμάζει για τη μάχη ενάντια στον μεγαλύτερο εχθρό που απειλεί το βασίλειο της Δαχομέης και την ελευθερία τους, την ύπαρξή τους.
Η Φλεγόμενη Θάλασσα
(“The Burning Sea”) Θρίλερ, νορβηγικής παραγωγής του 2021, σε σκηνοθεσία Τζον Αντρέας Άντερσεν, με τους Ρολφ Κρίστιαν Λάρσεν, Κριστίν Κούτζαθ Θορπ, Άντερς Μπάασμο, Ανίκ φον ντερ Λίπε, Μπιορν Φλόμπεργκ κα.
Ταινία καταστροφής, περιβαλλοντικό θρίλερ, από τη νορβηγική εταιρεία παραγωγής Fantefilm που μας έδωσε πριν μερικά χρόνια τις εισπρακτικές επιτυχίες “Το Κύμα” και “Σεισμός”, αλλά χωρίς να διακρίνει κανείς κάτι το αξιομνημόνευτο σε αυτές. Όπως συμβαίνει κι εδώ, στην τρίτη κατά σειρά ταινία καταστροφής, με περιβαλλοντικές ανησυχίες, που αγγίζουν όλο και περισσότερο το κοινό, καθώς η τρομολαγνεία πάντα πουλάει.
Το φιλμ του Τζον Αντρέας Άντερσεν, χωρίς να ανανεώνει ιδιαίτερα τις συνταγές ταινιών καταστροφής, τοποθετεί την ιστορία του σε ένα εχθρικό περιβάλλον, στη Βόρεια Θάλασσα, όπου ο βυθός της έχει μεταβληθεί σε παλαιωμένο έμενταλ, έτοιμο να λιώσει, από τις πολλές γεωτρήσεις, ενώ μια ομάδα ερευνητών εντοπίζει τον κίνδυνο, προβλέποντας μία τεράστια οικολογική καταστροφή. Η εντολή για εκκένωση των πάρα πολλών εξεδρών εξόρυξης πετρελαίου έρχεται με καθυστέρηση, ενώ ο εγκλωβισμός ενός συντρόφου, μίας ερευνήτριας, θα την αναγκάσει να ξεκινήσει μία παρακινδυνευμένη αποστολή διάσωσης, παρά τις αντίθετες εντολές που έχει λάβει.
Δηλαδή, το μενού τα έχει όλα: Επερχόμενη αποκαλυπτική καταστροφή, ανησυχούντες ερευνητές, αδίστακτους επιχειρηματίες, που αδιαφορούν για το περιβάλλον και τους ανθρώπους, αλλά και μια οικογένεια που προσπαθεί να σώσει την κατάσταση, αλλά προηγουμένως και τα μέλη της.
Η ταινία βλέπεται με κάποιο ενδιαφέρον, ως ακόμη ένα καλό τυπικό δείγμα του είδους, καθώς η σκηνοθεσία έχει το απαραίτητο νεύρο, χωρίς να κρεμάει ούτε στιγμή, το μοντάζ είναι καλοκουρδισμένο, τα ψηφιακά εφέ είναι εντυπωσιακά και – εντός του κινηματογραφικού πλαισίου – ρεαλιστικά, ενώ οι ερμηνείες στέκονται σε ικανοποιητικό επίπεδο.
Μπορεί η προειδοποίηση για τους κινδύνους που παραμονεύουν από την τεχνολογική εξέλιξη, το διακύβευμα της ενεργειακής επάρκειας, αλλά και την απληστία των επιχειρηματιών να είναι εμφανής, άλλωστε δεν χρειάζεται και μεγάλη προσπάθεια για να προβληματιστεί ο θεατής, αλλά τα κλισέ και η εμμονή στο υπερθέαμα, σε συνδυασμό με τη ρηχότητα του σεναρίου, μεταμορφώνουν τις άγριες θάλασσες του Βορρά και τον πλούτο που κρύβουν στα βάθη τους, σε μια καλομαγειρεμένη σούπα, σε μεγάλο βρασμό, έτοιμη να πετάξει το καπάκι της χύτρας.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… To 1969, η νορβηγική κυβέρνηση ανακοινώνει την ανακάλυψη ενός από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα πετρελαίου παγκοσμίως, στη Βόρεια Θάλασσα, ξεκινώντας μια προσοδοφόρα περίοδο υπεράκτιας εξόρυξης. Πενήντα χρόνια αργότερα, αρχίζουν να εκδηλώνονται οι περιβαλλοντολογικές συνέπειες – έχει ανοίξει μια ρωγμή στον πυθμένα της θάλασσας που προκαλεί την κατάρρευση μιας εξέδρας εξόρυξης. Μια ομάδα ερευνητών, μεταξύ των οποίων και η χειρίστρια υποβρυχίων Σοφία, σπεύδει να ερευνήσει για τους αγνοούμενους και να καθορίσει την αιτία της ζημιάς, αλλά ανακαλύπτει ότι αυτό είναι απλώς η αρχή μιας πιθανής αποκαλυπτικής καταστροφής. Ενώ εκκενώνονται οι εξέδρες, ο σύντροφος της Σοφία, παγιδεύεται στον βυθό της θάλασσας…
Ο Έρωτας τα Αλλάζει Όλα
(“The Good House”) Ρομαντική δραματική κομεντί, αμερικάνικης παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Μάγια Φορμπς και Γουόλι Βολοντάρσκι, με τους Σιγκούρνι Γουίβερ, Κέβιν Κλάιν, Μορένα Μπακαρίν, Μπέβερλι Ντ’ Αντζελο, Ρομπ Ντελάινεϊ κα.
Η δεύτερη αμερικάνικη ρομαντική κομεντί, που προβάλλεται μέσα σε λίγες εβδομάδες στη χώρα μας – είχε προηγηθεί το άνοστο “Εισιτήριο για τον Παράδεισο” με Κλούνεϊ – Ρόμπερτς – και αυτή με δυο εξέχοντες πρωταγωνιστές του Χόλιγουντ, την Σιγκούρνι Γουίβερ και τον Κέβιν Κλάιν.
Το φιλμ της Μάγια Φορμπς και του Γουόλι Βολοντάρσκι, που βασίζεται στο βιβλίο “The good house» της Αν Λίρι, κυλάει πολύ καλύτερα από το προηγούμενο, έχει στιγμές πνευματώδους χιούμορ, καλοδουλεμένους χαρακτήρες, που στηρίζονται κυρίως στις ερμηνείες του έμπειρου και με καλή χημεία πρωταγωνιστικού ζευγαριού. Γουίβερ και Κλάιν, που έχουν να συναντηθούν από το 1997, στο έξοχο θρίλερ “Η Παγοθύελλα”, ενώ είχαν κάνει μια ακόμη μεγάλη επιτυχία μαζί, το 1993, στο γνωστό “Ντέιβ, Πρόεδρος για Μια Μέρα”.
Το στόρι θέλει μία πανούργα μεσίτρια, στη Βοστόνη, που λατρεύει το κρασί, χωρισμένη με τον άντρα της, που έφυγε με κάποιον άλλο άντρα, προκαλώντας της ψυχολογικά τραύματα, θα βρεθεί στην κρίση της μέσης ηλικίας και της επαγγελματικής ανασφάλειας, ενώ θα επανασυνδεθεί με τον παιδικό της έρωτα, έναν αντισυμβατικό άνθρωπο.
Η ταινία ξοδεύει πολύ χρόνο για να μας βάλει στην ουσία, να ενεργοποιήσει τους χαρακτήρες, στους οποίους βασίζεται η ιστορία. Το φιλμ έχει κι άλλες αδυναμίες, αλλά αυτές τουλάχιστον καλύπτονται σε μεγάλο βαθμό από τη διάθεση των πρωταγωνιστών να πυροδοτήσουν το ενδιαφέρον για μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή.
Η Σιγκούρνι Γουίβερ, μετά από καιρό, βρίσκεται μπροστά σε ένα σενάριο που μπορεί να αναδείξει την κωμική της και συγχρόνως δραματική της υποκριτική ικανότητα, ενώ ο Κλάιν, με τη χαρακτηριστική του αυτοπεποίθηση, τα πάει μια χαρά.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η Χίλντι Γκουντ είναι μια ευφυής μεσίτρια της Νέας Αγγλίας και απόγονος των μαγισσών του Σάλεμ, λατρεύει το κρασί και τα μυστικά της. Η πολύ καλά δομημένη ζωή της αρχίζει να διαταράσσεται καθώς επανασυνδέεται με έναν παλιό της έρωτα από το γυμνάσιο, τον Φρανκ Γκέτσελ και εμπλέκεται επικίνδυνα στην απερίσκεπτη συμπεριφορά ενός συγκεκριμένου ανθρώπου. Θαμμένα συναισθήματα και οικογενειακά μυστικά χρόνων έρχονται στην επιφάνεια, και η Χίλντι ωθείται προς έναν απολογισμό με το ένα άτομο που απέφευγε εδώ και δεκαετίες να αντιμετωπίσει: τον εαυτό της.
Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:
Χαμογέλα
(“Smile”) Το χαμόγελο ορισμένες φορές είναι πιο απειλητικό, πιο τρομαχτικό απ’ οποιαδήποτε έκφραση του προσώπου. Αυτή η ενδιαφέρουσα ιδέα, που εξαντλείται από ένα σημείο και μετά, αφορά την ταινία τρόμου της εβδομάδας, καθώς πλέον μπαίνουμε σε χειμερινό κλίμα και σχεδόν κάθε μια δυο βδομάδες θα έχουμε το horror να κάνει την εμφάνισή του για τους πολυάριθμους φανατικούς του είδους. Όπως εδώ, όπου ύστερα από ένα αλλόκοτο, τραυματικό δυστύχημα, με μια ασθενή της, μία ψυχίατρος αρχίζει να βιώνει τρομαχτικά, ανεξήγητα γεγονότα, με κύριο χαρακτηριστικό το χαμόγελο που προκαλεί ανατριχίλες.
Η ταινία (αμερικάνικης παραγωγής 2022) είναι σε σκηνοθεσία του Πάρκερ Φιν, που ειδικεύεται στον τρόμο, αλλά δεν έχει να επιδείξει κάτι το ιδιαίτερο και με πρωταγωνιστές την Σόσι Μπέικν, την Τζέσι Άσερ και τον Κάιλ Γκάλνερ.
Bad Guy
Νοτιοκορεάτικο δράμα, παραγωγής του 2001, του Κιμ Κι-Ντουκ (“Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Άνοιξη”) που σκανδάλισε το κοινό, αλλά περισσότερο απέδειξε ότι ένα απλό θέμα, που έχουν χειριστεί δεκάδες σκηνοθέτες, σε όλο τον κόσμο (ένα απόβρασμα της κοινωνίας αλιεύει κορίτσια, τα οποία ωθεί στην πορνεία, προκειμένου να θησαυρίζουν αυτός, η κλίκα του και η αστυνομία) μετατρέπεται σε μία συγκλονιστική εμπειρία. Τα μελοδραματικά στοιχεία εξαφανίζονται, η κοινωνική ματιά, το πάθος, η δύναμη, οι ακραίες συμπεριφορές, ο έρωτας, η ανθρωπιά επικρατούν και συνεπαίρνουν.
Μια ταινία με δικούς της κώδικες, όπως και των ηρώων της ταινίας, που μέχρι να φτάσουν στην κάθαρση και να γίνουν συντρίμμια, έχουν ταξιδέψει, σε έναν κόσμο εμπειριών και συμβολισμών, που δύσκολα μπορείς να παραβλέψεις. Ταυτόχρονα, όμως, ο σκηνοθέτης, φρόντισε να υπάρχει και μια αστυνομική ιστορία, με ανατροπές και πλοκή, που θα κρατήσει το ενδιαφέρον ακόμη και του αμύητου θεατή, μια υποχρέωση που πολλές φορές σνομπάρουν οι “νέοι δημιουργοί”. Στην ταινία του Κιμ Κι-Ντουκ, που πέθανε πριν δυο χρόνια, πρωταγωνιστούν θαυμαστά οι Τζάε Χιεόν Τζο, Γουόν Σέο, Ντούεκ Μουμ Τσόι, Γιούν Τάε Κιμ κα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ