Σε ετοιμότητα οι ειδικές δυνάμεις: Φοβούνται δολιοφθορά σε αγωγούς και Ρεβυθούσα

©Eurokinissi

Τα όσα συνέβησαν με την δολιοφθορά στους αγωγούς  «Nord Stream-1» και «Nord Stream-2» ενεργοποίησαν και στη χώρα μας πλάνα προστασίας των νευραλγικών ενεργειακών σημείων.

Νίκος Ελευθερόγλου/ ActionPress

Τα όσα συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό, θα θύμιζαν ιστορίες βγαλμένες από την εποχή του…ψυχρού πολέμου. Με κατασκόπους, πράκτορες,  παρακολουθήσεις, αυτοκίνητα με συμβατικούς αριθμούς και φυσικά τα ψηφιακά «όπλα» της νέας εποχής που καταγράφουν κάθε σημείο με τέτοιες λεπτομέρειες, που θα έκαναν την αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων, να…ανατριχιάζει.

Τα όσα συνέβησαν με την δολιοφθορά στους αγωγούς  «Nord Stream-1» και «Nord Stream-2» ενεργοποίησαν και στη χώρα μας ένα έκτακτο σχέδιο προστασίας των νευραλγικών ενεργειακών σημείων που τροφοδοτούν όχι μόνο την Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη.  

Περιπολίες και drones

Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει, εκτός από την ενισχυμένη φύλαξη, τις περιπολίες, την παρακολούθηση με κάμερες, ακόμη και την επιστράτευση drones. Παράλληλα κομβικό ρόλο εκτός από τα ειδικά τμήματα της ΕΛ.ΑΣ, παίζει και η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, που έχει ενεργοποιήσει τους μηχανισμούς για την αποφυγή μιας δολιοφθοράς ή ενός σαμποτάζ, που θα τίναζε στον αέρα κάθε σχεδιασμό της κυβέρνησης για ενεργειακή επάρκεια αλλά και για την στήριξη των χωρών, όπως η Βουλγαρία, με τον αγωγό που εγκαινιάστηκε πριν λίγες ημέρες.

Παρά το ότι η κυβέρνηση κρατά χαμηλούς τόνους σε αυτήν την ιστορία, άνθρωποι σε θέσεις κλειδιά, γνωρίζουν ότι ήδη έχει σημάνει συναγερμός σε διάφορα σημεία, που αποτελούν εν δυνάμει στόχους σε μια ενδεχόμενη δολιοφθορά.

Το απόρρητο σχέδιο, δεν περιλαμβάνει μόνο την φύλαξη στόχων, όπως είναι οι αγωγοί ή η πλωτή δεξαμενή στη Ρεβυθούσα, αλλά και τα πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο (LNG) στη χώρα μας και αλλού.

Εκεί προβλέπεται εκτός από τις περιπολίες σκαφών του Λιμενικού Σώματος, η ενεργοποίηση ενός αντίστοιχου σχεδίου, που εφαρμόζεται σε πτήσεις, και περιλαμβάνει την παρουσία ανθρώπων «ειδικών αποστολών» ως μέλη πληρώματος ή επιβατών.  Είναι ένα σχέδιο που έχει εφαρμοστεί στο παρελθόν σε μεγάλες υποθέσεις ναρκωτικών και είχε στεφθεί με επιτυχία, όταν στελέχη του ΛΣ, ταξίδευαν ως «ναυτικοί» και πρόσφεραν σημαντικές υπηρεσίες, στην αποκάλυψη μεγάλων υποθέσεων.

Το μήνυμα που θέλει να στείλει η κυβέρνηση, είναι ένα: ότι δεν σκοπεύουμε να πιαστούμε στον ύπνο σε περίπτωση που κάποιος θέλει να προκαλέσει την όποια ζημιά σε υποδομές ενέργειας. Σε αυτήν την «ασπίδα» φύλαξης στόχων οι ελληνικές υπηρεσίες συνεργάζονται και με αυτές άλλων χωρών, ώστε να μην υπάρξει περιθώριο λαθών που θα τινάξουν στην κυριολεξία την ΕΕ στον ενεργειακό…αέρα.

Η «ασπίδα» αυτή έχει ενεργοποιηθεί με διάφορα συστήματα και ανθρώπους,  κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς στην περίοδο θητεία  Κοτζιά στο ΥΠΕΞ, είχαν εντοπιστεί διάφοροι θύλακες, οι οποίοι είχαν «επιστρατευτεί» από ξένες δυνάμεις, φίλιες και μη.

Ο πορτοκαλί συναγερμός δεν έχει ενεργοποιηθεί μόνο σε μονάδες, που αφορούν το φυσικό αέριο, αλλά και σε κεντρικά διυλιστήρια της χώρας. Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν ενημερωθεί και τα κατάλληλα πρόσωπα, ώστε να ενισχύσουν την φύλαξη, εκτός των άλλων μέτρων που έχει λάβει η κυβέρνηση.

Σαρωνικός, Κόρινθος και Αλεξανδρούπολη

Ο πρώτος στόχος επιτήρησης, είναι η Ρεβυθούσα. Εκεί που χτυπά η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας σε ό,τι αφορά την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο.

Κάτω από την ίδια ομπρέλα προστασίας στο σχέδιο «ενεργειακής ασπίδας» έχουν μπει και οι δυο νέοι σταθμοί στην Κόρινθο και στην Αλεξανδρούπολη, που αποτελούν το ενεργειακό τρίγωνο σε ότι αφορά το φυσικό αέριο , καθώς τριπλασιάζει  την αποθηκευτική ικανότητα της Ελλάδας σε LNG  και λειτουργεί ως βασική πύλη εισόδου φυσικού αερίου για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Στο ίδιο πλαίσιο προστασίας υποδομών έχει τεθεί και ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB. Τα εγκαίνιά του έγιναν πρόσφατα παρουσία του έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και αποτελούν ένα ισχυρό γεωπολιτικό χαρτί της χώρας μας.

Και αυτό διότι ο αγωγός αυτός προσφέρει πρόσβαση στη γειτονική χώρα και κατ’ επέκταση σε άλλες χώρες των Βαλκανίων όπως η Ρουμανία, η Βόρεια Μακεδονία και η Σερβία, σε μια εναλλακτική πηγή, το Αζερμπαϊτζάν, έναν αξιόπιστο προμηθευτή φυσικού αερίου που τα επόμενα χρόνια αναμένεται να παίξει κομβικό ρόλο στην προσπάθεια διασφάλισης της ενεργειακής επάρκειας της ευρύτερης περιοχής, χωρίς το ρωσικό φυσικό αέριο που η Μόσχα χρησιμοποιεί ως όπλο άσκησης πολιτικής πίεσης και εξυπηρέτησης των δικών της γεωπολιτικών στοχεύσεων.

Επειδή η έκταση των αγωγών είναι χιλιάδες χιλιόμετρα, έχει γίνει «καταγραφή» στόχων που μπορούν να πλήξουν την τροφοδοσία, καθώς θεωρείται αδύνατον να υπάρξει φύλαξη όλων αυτών των αποστάσεων.  Η φύλαξη γίνεται επί 24ωρου βάσης, ενώ η αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων είναι σε μεγάλο βαθμό και η φυσική παρουσία είναι για την ώρα διακριτική και εκεί που πρέπει, ώστε να μην στοχοποιηθούν τα μέτρα που έχουν ληφθεί αλλά και οι άνθρωποι που περιπολούν. 

Η στρατηγική σημασία της Ρεβυθούσας

© EUROKINISI

Η Ρεβυθούσα είναι ένα μικρό νησί στο Σαρωνικό Kόλπο, με έκταση μόλις 180.000 τ.μ.

Από το 1999 λειτουργεί εκεί Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) και αποτελεί μία από τις σημαντικότερες εθνικές υποδομές της Ελλάδας.

Είναι μία από τις τρεις πηγές τροφοδοσίας του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και ένας από τους δέκα αντίστοιχους σταθμούς που λειτουργούν σήμερα σε όλο το χώρο της Μεσογείου και της Ευρώπης.

Εκεί εκφορτώνονται και παραλαμβάνονται φορτία φυσικού αερίου σε υγρή μορφή που φτάνουν στην χώρα με δεξαμενόπλοια. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο αποθηκεύεται σε δύο δεξαμενές, συνολικής χωρητικότητας 130.000 κ.μ. Στη συνέχεια στις ειδικές εγκαταστάσεις της μονάδας μετατρέπεται σε αέριο και τροφοδοτεί το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου.

Τον Οκτώβριο του 2007 ο ΔΕΣΦΑ ολοκλήρωσε τις εργασίες αναβάθμισης του Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) Ρεβυθούσας πραγματοποιώντας μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις για την ενεργειακή υποδομή της χώρας.

Με την αναβάθμιση ο Σταθμός μπορεί πλέον να παραλαμβάνει και να επεξεργάζεται τριπλάσιες ποσότητες φυσικού αερίου και να τροφοδοτεί το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς με 5,2-5,3 δισεκατομμύρια κ. μ. ετησίως.

Εκεί τοποθετήθηκε με απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη,  πριν δυο μήνες η νέα πλωτή δεξαμενή που αύξησε την  αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού της Ρεβυθούσας κατά 145.000 κυβικά μέτρα με στόχο να θωρακίσει τη χώρα μας απέναντι και στο πιο δυσμενές σενάριο σε ότι αφορά τη ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία.

Η δεξαμενή που τοποθετήθηκε διπλασιάζει σχεδόν την αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού και με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η επάρκεια εφοδιασμού σε φυσικό αέριο. Η χωρητικότητα των υφιστάμενων τριών δεξαμενών στη Ρεβυθούσα είναι 225.000 κ.μ. και με τη νέα δεξαμενή αυξάνεται σημαντικά, όπως επίσης και η ευελιξία της εγκατάστασης ως προς την υποδοχή διαθέσιμων φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου

Το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου μεταφέρει φυσικό αέριο και από τα ελληνοτουρκικά (ανάντι Διαχειριστής BOTAS) σύνορα σε καταναλωτές εγκατεστημένους στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Το Εθνικό Σύστημα αποτελείται από:

  1. Τον κεντρικό αγωγό μεταφοράς αερίου και τους κλάδους αυτού,
  2. Τους Μετρητικούς Σταθμούς Συνόρων Σιδηροκάστρου Σερρών και Κήπων Έβρου,
  3. Το Σταθμό Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια Θεσσαλονίκης,
  4.  Τους Μετρητικούς και Ρυθμιστικούς σταθμούς φυσικού αερίου,
  5. Τα Κέντρα Ελέγχου και Κατανομής Φορτίου,
  6. Τα Κέντρα Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρητικού Σταθμού Συνόρων Σιδηροκάστρου, Ανατολικής Ελλάδος, Βορείου Ελλάδος, Κεντρικής Ελλάδος και Νοτίου Ελλάδος, και
  7. Το σύστημα Τηλελέγχου και Τηλεπικοινωνιών

Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB

© Eurokinissi

Το έργο του Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας (IGB) συνδέει τη Βουλγαρία με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) και επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Το έργο  αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. – εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας – καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (2 μετρητικοί σταθμοί, 8 βανοστάσια, 2 κέντρα λειτουργίας).

Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ όσον αφορά στην ετήσια δυναμικότητά του, αυτή θα είναι αρχικά 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης.

Ο αγωγός συνδέεται στην Κομοτηνή με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) – που επίσης είχε κατασκευάσει ο ΑΒΑΞ – και το σύστημα του ΔΕΣΦΑ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέεται με το σύστημα της Bulgartransgaz (διαχειριστής φυσικού αερίου Βουλγαρίας).

Tο έργο του Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας αναγνωρίζεται ως κορυφαίο έργο για την πρωτοβουλία CESEC και έχει εξαιρετική συνέργεια με άλλα μεγάλα έργα όπως τον TAP και τον TANAP.

Επιπλέον αλλάζει τα δεδομένα για τη βουλγαρική ενεργειακή αγορά με την ικανότητά της να αυξάνει τον ανταγωνισμό και να μειώνει τις τιμές για τους καταναλωτές εξασφαλίζοντας παράλληλα διαφοροποιημένες και εναλλακτικές παραδόσεις φυσικού αερίου.

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.