Η Aubrey Jade θα μπορούσε να είναι μια τυπική influencer του Instagram. Είναι ντυμένη πάντα με την τελευταία λέξη της μόδας και άψογα χτενισμένη σε όλες τις ξεκάθαρα επαγγελματικές φωτογραφίες της. «Λατρεύω ένα καλό look!» γράφει ενδεικτικά σε μία της ανάρτηση στους 244.000 followers της στο Instagram (missaubreyjade).
Ελένη Λογοθέτη/ ActionPress
Όλα καλά (και φυσιολογικά) ως εδώ εκτός από ένα πράγμα: Η Aubrey Jade είναι μόλις πέντε ετών. Και τον λογαριασμό της – στον οποίο δηλώνει μοντέλο – διαχειρίζεται η μαμά της. Προφανώς και τα (πολλά) χρήματα που κερδίζει η μικρή της κόρη.
Η μικρούλα Maya Basol είναι ακόμα πιο δημοφιλής στο Instagram – με 2,2 εκ. ακόλουθους είναι μια πραγματική influencer. Είναι 6 ετών, τηλεοπτική σταρ στην Τουρκία και ήδη επαγγελματίας μοντέλο, κρίνοντας από τις «μικρομέγαλες» μπλαζέ πόζες της, με ρούχα και αξεσουάρ διεθνών οίκων μόδας. Φυσικά, η μαμά της επιμελείται τα πάντα: μανατζάρει το παιδί της και διαχειρίζεται τον λογαριασμό της (και τα λεφτά της, μην το ξαναλέμε).
Η Ariella Rose (loveariellarose) και η Kylie Feliz (@kyliefeliz) είναι ακόμα δύο παραδείγματα instagramικών account μικρών κοριτσιών – μίνι influencer: Ενδεικτικά, το βιογραφικό της Kylie λέει ότι είναι 5 ετών και ότι η μόδα είναι το πάθος της. Η Ariella είναι 3 ετών και δηλώνει VIP Model!
Κανένα δεν μοιάζει με παιδί της ηλικίας του, όλα είναι ντυμένα, χτενισμένα και στημένα σαν ενήλικες influencers σε μινιατούρα. Η εικόνα είναι κάπως ανατριχιαστική. Αλλά πολύ προσοδοφόρα.
Τα παιδιά influencers θεωρούνται η επόμενη γενια των social media και μπορούν να κερδίσουν έως και 100 δολάρια την ανάρτηση ανά 1.000 ακόλουθους. Για μια «influencer» όπως η Maya Basol, κάθε ποστ της θα μπορούσε να της αποφέρει πάνω από 15.000 δολάρια. (Η μαμά της Maya Basol φαίνεται να δημοσιεύει σχεδόν αποκλειστικά διαφημίσεις, περίπου μία φορά την ημέρα.)
Σε εντελώς διαφορετικό… τομέα, αλλά με εκατομμύρια ακολούθους, ο μόλις δύο ετών Briggs Darrington είναι το πρώτο μωρό travel influencer στον κόσμο (τρέμε Ευτύχη…) Ο μικρούλης από την ημέρα που γεννήθηκε έχει γυρίσει με τους γονείς του όλη την Αμερική και στον λογαριασμό του στο Instagram (@whereisbriggs) τον ακολουθούν πάνω από 211.000 άτομα, που παρακολουθούν τις ταξιδιωτικές του περιπέτειες. Ο Brigg κερδίζει επίσης 1.000 δολάρια το μήνα από «πληρωμένα» ταξίδια και ποστ από χορηγίες μαζί με δωρεάν πάνες και μωρομάντηλα. Λίγα, αν σκεφτεί κανείς ότι τα βρέφη και τα μωρά χρειάζονται ένα σταθερό περιβάλλον, με σταθερή θερμοκρασία θαλπωρή και ρουτίνα, προκειμένου να είναι ήρεμα.
Το Youtube έχει αναδείξει τους δικούς του ανήλικους σταρ, κυρίως στην κατηγορία παιχνίδια και διασκέδαση (φυσικά όλοι έχουν και Instagram accounts).
Από τα πιο επιτυχημένα παιδία YouTubers είναι η 14χρονη σήμερα Tiana Wilson, από το Νότιγχαμ της Αγγλίας. Το κανάλι της δημιουργήθηκε από τους γονείς της και το παρακολουθούν 11,4 εκατομμύρια άτομα ενώ στον λογαριασμό της στο Instagram έχει πάνω από 200.000 ακόλουθους. H Tiana έχει χτίσει μια μικρή «αυτοκρατορία» καθώς συνεργάζεται με εταιρίες κολοσσούς στον χώρο του παιδικού παιχνιδιού ενώ έχει λανσάρει και τη δική της σειρά παιχνιδιών «toys and me», τα οποία είναι διαθέσιμα σε μεγάλα πολυκαταστήματα της Βρετανίας.
Η περίπτωση της Tiana φαίνεται η πιο αθώα σε σύγκριση με την «δουλειά» που κάνουν η Aubrey, η Maya και τα άλλα – χιλιάδες – κοριτσάκια μοντέλα του Instagram. Γιατί περί δουλειάς πρόκειται – επάγγελμα… influencer -και μάλιστα σκληρής αφού αυτά τα παιδιά δεν ζουν στην ηλικία τους και δεν ερωτήθηκαν καν αν θέλουν να περνούν τις ώρες τους με κομμωτές, μακιγιέρ και στυλίστες. Τότε γιατί οι γονείς δεν διώκονται για παιδική εκμετάλλευση;
Η απάντηση είναι απλή: Γιατί – αντικειμενικά – δεν είναι παράνομο να ντύνεις, να στολίζεις και να φωτογραφίζεις το παιδί σου, ούτε να ανεβάζεις τις νόμιμες δραστηριότητές του στα social media. Ακόμα και αν ικανοποιείς την δική σου ματαιοδοξία ή πραγματοποιείς τα δικό σου επιχειρηματικό πρότζεκτ, δεν κάνεις κάτι παράνομο. Το θέμα είναι ξεκάθαρα ηθικό και στην ηθική του καθενός τα όρια είναι πολύ ελαστικά…