Τι λένε οι ειδικοί για τη φωτιά στην Πεντέλη – Οι τελευταίες εξελίξεις

Ολα όσα δήλωσαν οι ειδικοί στο Action24Press για τους λόγους που καίγεται κάθε χρόνο η Αττική:

Κωνσταντίνος Λαγουβάρδος, Διευθυντής ερευνών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών

«Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι υπάρχουν ιδιαίτερες μετεωρολογικές συνθήκες στην περιοχή. Το βορειοανατολικό μέρος της Αττικής επηρεάζεται πολύ το καλοκαίρι από τα μελτέμια. Τα μελτέμια, τους καλοκαιρινούς μήνες είναι ο ισχυρότερος άνεμος στη μεσόγειο. Οι περιοχές οι οποίες βρίσκονται σε μέρη που επηρεάζονται από τα Μελτέμια, όπως μεγάλο κομμάτι της Εύβοιας, η βορειοανατολική Αττική, η ανατολική Πελοπόννησος, η Νότια Κρήτη έχουν συχνά φωτιές για αυτόν τον λόγο. Φέτος έχουμε μεγάλο αριθμό μελτεμιών, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες να ξεφύγει μια πυρκαγιά.

Πρέπει να ξεπεράσουμε τους κλασικούς χάρτες επικινδυνότητας ανά δασαρχείο, που ανακοινώνονται κάθε μέρα από την Πολιτική Προστασία και να πάμε σε χάρτες υψηλότερη ανάλυσης, οι οποίοι βασίζονται σε συγκεκριμένους πυρεμετεωρολογικούς δείκτες με τα τελευταία προγνωστικά στοιχεία και παρέχουν καλύτερη ανάλυση σε σχέση με τις συνθήκες που περιμένουμε τις επόμενες δύο μέρες σε σχέση με τις πυρκαγιές.

Να αξιοποιηθούν καλύτερα τα μετεωρολογικά συστήματα. Είδατε πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τις ταχύτητες με τις οποίες κινείται ο άνεμος. Σε κάποιες περιοχές που είναι πιο ευαίσθητες, όπως η Αττική, θα πρέπει να πυκνώσει το επίπεδο μετεωρολογικών σταθμών. Πρέπει να βοηθήσει σε αυτό η αυτοδιοίκηση και το κράτος για να έχουμε καλύτερη μετεωρολογική εικόνα. Είναι κάτι που μπορούμε να κάνουμε και δεν στοιχίζει πολύ. Εχουμε και άλλα εργαλεία. Για παράδειγμα, το σύστημα IRIS που έχουμε αναπτύξει ως αστεροσκοπείο δεν αξιοποιείται όπως πρέπει από την Πυροσβεστική.

Εργαλεία τα οποία αναπτύσσει η επιστημονική κοινότητα που θα μπορούσαν να παρέχουν καλύτερη πρόσβαση σε καιρικά δεδομένα που συνδέονται με τις φωτιές – και όχι μόνο – δεν αξιοποιούνται όπως πρέπει. Αυτό πρέπει να αλλάξει.

Η κατάσταση από εδώ και πέρα θα είναι δύσκολη. Θα έχουμε συχνότερα περιόδους υψηλών θερμοκρασιών. Αυτό το βλέπουμε ήδη, οι μέσοι όροι της θερμοκρασίας ανεβαίνουν, τα έντονα καιρικά φαινόμενα γίνονται πιο συχνά. Οι δασικές πυρκαγιές εξαρτώνται και από τη θερμοκρασία και από την ξηρασία και αυτό θα είναι ένα μεγάλο πρόβλημα στο μέλλον. Ενας λόγο παραπάνω να δουλέψουμε για να θωρακίσουμε ακόμη περισσότερο με επιστημονικά εργαλεία την πολιτεία».

Ιωάννης Μητσόπουλος, Διευθυντής του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής

«Η χώρα μας βρίσκεται στη λεκάνη της μεσογείου, η οποία έχει ξηρό καλοκαίρι. Το κλίμα διαμορφώνει τη βλάστηση, η οποία είναι ξυροθερμική, με πεύκα, πουρνάρια, θάμνους, τα δάση είναι αρκετά ξηρά. Αν λάβει κανείς υπόψη ότι περίπου το 75% των δραστηριοτήτων των ανθρώπων γίνεται στη μεσογειακή ζώνη, αυτός ο συνδυασμός είναι καταστροφικός. Το 97% πυρκαγιών οφείλεται σε ανθρώπινη δραστηριότητα, είτε από αμέλεια, είτε από εμπρησμό. Αυτός ο συνδυασμός δεν υπάρχει μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία.

Ο ορεινός όγκος της Αττικής είναι περικυκλωμένος από οικισμούς και ανθρώπους που δραστηριοποιούνται. Προφανώς, όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες, δηλαδή έχουμε καύσωνα και στη συνέχεια ισχυρούς ανέμους, είναι πιο πιθανό να έχουμε πυρκαγιές. Αυτός είναι ο λόγος που δεν έχουμε ακούσει, για παράδειγμα, για πυρκαγιές στην Τήνο. Εκεί, και το κλίμα είναι πιο υγρό και δεν έχουμε κόσμο, τα χωριά πάνω είναι ερημωμένα.

Είναι ξεκάθαρο: λόγω της κλιματικής αλλαγής θα έχουμε μεγαλύτερο αριθμό πυρκαγιών. Το θέμα είναι ότι αυτές οι πυρκαγιές μας ξεφεύγουν. Αν προλαβαίναμε αυτές τις φωτιές στο πρώτο 20λεπτο δεν θα βλέπαμε αυτό που βλέπουμε. Θέλουμε καλύτερη προστασία και ετοιμότητα του πυροσβεστικού μηχανισμού, καλύτερα περίπολα, κατανομή δυνάμεων και μέσα ανίχνευσης. Το κλειδί είναι να φτάσουμε στο πρώτο μισάωρο, αν δεν φτάσουμε και γίνει μεγάλη η πυρκαγιά όλος ο στόλος της Ευρώπης να έρθει δεν θα σβήσουμε τη φωτιά.

Πρέπει και οι πολίτες που μένουν κοντά στις περιοχές να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Δεν μπορούμε να τα περιμένουμε όλα από το κράτος. Να καθαρίζουμε τις αυλές μας και να είμαστε ενημερωμένοι, να ξέρουμε τι θα κάνουμε. Στο σχολείο κάναμε ασκήσεις για το σεισμό, αυτό για τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες δεν έχει γίνει ποτέ. Ο κόσμος δεν ξέρει, στο Μάτι, αν ήξεραν τι να κάνουν οι μισοί δεν θα πέθαιναν.

Το κράτος πρέπει να κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά κατά τη διάρκεια του χειμώνα και να προετοιμάζεται για την αντιπυρική περίοδο. Το θέμα της διαχείρισης πυρκαγιών δεν είναι η αντιπυρική περίοδος, με το που τελειώνει αυτή πρέπει αμέσως να ξεκινάει η προετοιμασία για την επόμενη. Δυστυχώς αυτό δεν γίνεται, ή δεν γίνεται σωστά – εκ του αποτελέσματος.

Το να μας ξεφύγει η πυρκαγιά και να γίνει μεγάλη δεν έχει να κάνει με την κλιματική αλλαγή. Αν πηγαίναμε στο πρώτο τέταρτο ή εικοσάλεπτο δεν θα τις βλέπαμε στα δελτία. Πρέπει να υπάρχει ένα συνεκτικό εθνικό σχέδιο αντιμετώπισης, καθώς εμπλέκονται πάρα πολλοί φορείς και πρέπει να υπάρχει καλύτερη συνεργασία για να μη βλέπουμε τις εικόνες που είδαμε πέρυσι, το 18 στο Μάτι και το 7 στην Ηλεία».

Γιώργος Παπαβασιλείου, Ερευνητής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών

«Η πίεση που έχουν δεχθεί τα προηγούμενα χρόνια Πεντέλη και Πάρνηθα – και γενικότερα οι ορεινοί όγκοι της Αττικής – από την επέκταση των αστικών ιστών έχει δημιουργήσει μια δύσκολη κατάσταση καθώς η έναρξη πυρκαγιών γίνεται όλο και πιο εύκολη. Επαληθεύτηκε η πρόγνωση που κάναμε όσον αφορά τις πυρομετεωρολογικές συνθήκες, οι οποίες (σ.σ. στην Πεντέλη) ήταν πάρα πολύ δυσμενείς, λόγω της επικράτησης ισχυρών ανέμων οι οποίοι ενισχύθηκαν τις πρώτες βραδινές και πρωινές κυρίως ώρες. Αυτές οι συνθήκες οδήγησαν στη γρήγορη εξάπλωση. Δεν είχαμε ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες, αλλά υπήρξε ταχεία εξάπλωση λόγω καυτρών.

Ωστόσο, το να συνδέσουμε ένα μεμονωμένο γεγονός με ένα φαινόμενο παγκόσμιο που λαμβάνει χώρα σε βάθος χρόνου όπως είναι η κλιματική αλλαγή είναι δύσκολο και απαιτεί χρόνιες συνθήκες. Η κλιματική αλλαγή ευθύνεται για τη γρήγορη επέκταση των δασικών πυρκαγιών – δεν τις προκαλεί μόνη της. Για το συγκεκριμένο περιστατικό, δεν μπορούμε να πούμε σε καμία περίπτωση ότι ευθύνεται η κλιματική αλλαγή.

Οι δασικές πυρκαγιές υπήρχαν και θα υπάρχουν για πάντα στο δικό μας οικοσύστημα. Ηταν ένα φαινόμενο που συνέβαινε ανέκαθεν λόγω φυσικών αιτιών, αυτό που δεν προϋπήρχε ήταν ο ανθρώπινος παράγοντας και εγκαταστάσεις. Αυτό που αναμένεται να δημιουργήσει η κλιματική αλλαγή είναι ένα περιβάλλον πολύ πιο ευνοϊκό λόγω των υψηλότερων θερμοκρασιών.

Για το συγκεκριμένο περιστατικό, επειδή πολλές φορές χρησιμοποιείται (η κλιματική αλλαγή) για τη συγκάλυψη αβλεψιών, σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει σύνδεση. Το μελτέμι είναι ένα φαινόμενο που συμβαίνει 40 με 50 ημέρες το καλοκαίρι, φέτος είναι ένα καλοκαίρι που έχουμε ανέμους, αυτή ήταν μια ημέρα με πολύ ενισχυμένο μελτέμι, κάτι το οποίο συμβαίνει πολλές ημέρες το χρόνο. Δεν μπορούμε να πούμε σε καμία περίπτωση να πούμε ότι για το περιστατικό ότι οφείλεται στην κλιματική αλλαγή».

Οι τελευταίες εξελίξεις

Παράλληλα, διενεργήθηκαν και οι πρώτες αυτοψίες και σύμφωνα με την ενημέρωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το απόγευμα της Παρασκευής (22/7), σχεδόν ολοκληρώθηκαν οι έλεγχοι από μηχανικούς σε κτήρια των πληγέντων Δήμων Πεντέλης, Παλλήνης (Παλλήνη, Γέρακας, Ανθούσα) και Ραφήνας – Πικερμίου.

Πιο συγκεκριμένα, διενεργήθηκαν συνολικά 251 αυτοψίες σε κτήρια. Από τα 251 κτήρια τα 204 αφορούν κατοικίες εκ των οποίων οι 78 έχουν κριθεί κατάλληλες για χρήση (κατοικήσιμες), 72 προσωρινά ακατάλληλες για χρήση (χρήζουν επισκευών) και 54 επικίνδυνες για χρήση, οι οποίες θα επανελεγχθούν.

Παράλληλα, ελέγχθηκαν 8 επαγγελματικοί χώροι, 2 εκ των οποίων κρίθηκαν κατάλληλοι για χρήση, 1 προσωρινά ακατάλληλος και χρήζει επισκευής και 5 επικίνδυνοι για χρήση και θα επανελεγχθούν. Επίσης, ελέγχθηκαν 34 αποθήκες εκ των οποίων 5 κρίθηκαν κατάλληλες, 12 προσωρινά ακατάλληλες για χρήση (χρήζουν επισκευών) και 17 επικίνδυνες για χρήση και θα επανελεγχθούν.

Από την καταστροφική πυρκαγιά καταστροφές υπέστησαν και 5 Ναοί-Δημόσια κτήρια εκ των οποίων οι 4 κρίθηκαν κατάλληλοι για χρήση και ο 1 προσωρινά ακατάλληλος για χρήση και χρήζει επισκευών.

Τις αυτοψίες στις πληγείσες περιοχές πραγματοποιούν, όπως προαναφέρθηκε, κλιμάκια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι αυτοψίες αναμένονται να ολοκληρωθούν άμεσα και να ικανοποιήσουν όσα επιπλέον αιτήματα αυτοψιών δεν κατέστη εφικτό μέχρι σήμερα, λόγω απουσίας των ιδιοκτητών των ακινήτων, ώστε να καταβληθούν οι αποζημιώσεις στους πυρόπληκτους.

Όπως ενημέρωσε η υπηρεσία Copernicus/Emergency Management Service – Mapping της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα 27.817 στρέμματα γης ανέρχεται η καμένη έκταση. Η έκταση που επλήγη στο παρελθόν είχε κηρυχθεί αναδασωτέα, έπειτα από άλλες πυρκαγιές που είχαν εκδηλωθεί.

Όσον αφορά τα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τους πληγέντες από τις πρόσφατες πυρκαγιές, αυτά είναι τα εξής:

  1. Αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων

Στις περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, για την αντιμετώπιση των εκτάκτων αναγκών και τη διαχείριση των συνεπειών που προκύπτουν από την πυρκαγιά, θα ανασταλεί για έξι (6) μήνες η πληρωμή όλων των εκκρεμών και βεβαιωμένων φορολογικών υποχρεώσεων, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα φυσικά πρόσωπα που πλήττονται. Ειδικότερα, με έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης προβλέπονται οι σχετικές λεπτομέρειες για την παράταση των προθεσμιών καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και οντοτήτων των περιοχών -εντός αυστηρής περιμέτρου- που πλήττονται από την πυρκαγιά.

  1. Αποζημιώσεις για τις πρώτες ανάγκες των νοικοκυριών και για οικοσκευή

Στα πληττόμενα από την πυρκαγιά νοικοκυριά θα καταβληθούν, σε συνεργασία με τους δήμους, χρηματικά ποσά ανάλογα με την καταγραφή των ζημιών μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Εσωτερικών είναι αρμόδιο για την καταβολή αποζημιώσεων, που είναι (α) οικονομική ενίσχυση, ποσού 600 ευρώ, σε κάθε νοικοκυριό που έχει πληγεί η κύρια κατοικία του, για την κάλυψη των πρώτων αναγκών του, (β) εκτός αυτού του ποσού, οι οικογένειες που υπέστησαν ζημιά και είναι πολύτεκνες ενισχύονται με επιπλέον 600 ευρώ, (γ) επιπλέον οικονομική ενίσχυση 600 ευρώ λαμβάνουν οι πληγείσες οικογένειες για κάθε μέλος τους που είναι άτομο με ειδικές ανάγκες, (δ) οικονομική ενίσχυση ποσού μέχρι 6.000 ευρώ ανά νοικοκυριό, για την επισκευή ή την αντικατάσταση οικοσκευής της κύριας πληγείσας οικίας, και (ε) οικονομική ενίσχυση 4.500 ευρώ σε άτομα που υπέστησαν αναπηρία από τραυματισμό στη φυσική καταστροφή. Αυτές οι οικονομικές ενισχύσεις πληγέντων από φυσικές καταστροφές είναι ακατάσχετες.

  1. Παροχή στεγαστικής συνδρομής σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για την αποκατάσταση κτιρίων και κτιριακών εγκαταστάσεων εντός της οριοθετημένης περιοχής

Με Κοινή Υπουργική Απόφαση των εμπλεκόμενων Υπουργείων οριοθετούνται οι πληγείσες περιοχές και χορηγείται στεγαστική συνδρομή για την επισκευή/ανακατασκευή των κτιρίων, μέσω της ΓΔΑΕΦΚ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η στεγαστική συνδρομή, η οποία αποτελείται από δωρεάν κρατική αρωγή (80%) και άτοκο δάνειο (20%) με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, χορηγείται στους ιδιοκτήτες των πληγέντων κτιρίων και έως το μέγιστο όριο των 150 τ.μ. από το σύνολο του αθροίσματος των εμβαδών των ιδιοκτησιών τους, με σκοπό την αποκατάστασή τους (επισκευή ή ανακατασκευή, ανάλογα με τις βλάβες που παρουσιάζουν). Η χρηματοδότηση του εν λόγω μέτρου προέρχεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

  1. Πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο θεσμικό πλαίσιο της κρατικής αρωγής, οι πυρόπληκτοι πολίτες μπορούν μέσω της πλατφόρμας arogi.gov.gr να υποβάλουν αίτηση για την πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής για τα πυρόπληκτα κτίρια, σε συνέχεια των σχετικών ελέγχων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, με την προκαταβολή να φθάνει έως τα 14.000 ευρώ.

  1. Επιχορήγηση επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πυρκαγιά

Σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο του ν. 4797/2021 (ΦΕΚ Α΄ 66/23.04.2021), το Υπουργείο Οικονομικών είναι αρμόδιο για την αποζημίωση επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από θεομηνίες, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, η οποία και συστήνει σχετικές επιτροπές που προχωρούν στην εκτίμηση των ζημιών σε κάθε επιχείρηση. Ειδικότερα, η επιχορήγηση μέρους της εκτιμηθείσας ζημιάς περιλαμβάνει τη ζημιά σε κτιριακές εγκαταστάσεις, μηχανολογικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα και κατεστραμμένα οχήματα της επιχείρησης, ενώ στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Έτσι, με την προώθηση, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με την Περιφέρεια, της διαδικασίας εκτίμησης των ζημιών στις επιχειρήσεις και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις δύναται να χορηγηθεί άμεσα μία προκαταβολή επί της εκτιμηθείσας ζημίας και -αφού ολοκληρωθεί η εκτιμητική διαδικασία- να χορηγηθεί και το τελικό ποσοστό επιχορήγησης επί της εκτιμηθείσας ζημιάς. Τέλος, όσον αφορά τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, θα ενεργοποιηθεί το σχήμα επιχορήγησης επί των φυτικών μέσων παραγωγής για τις πληττόμενες αγροτικές εκμεταλλεύσεις από την κρατική αρωγή, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του ΕΛΓΑ.

  1. Τριετής απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ

Τα κτίσματα μετά του αναλογούντος σε αυτά οικοπέδου, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που θα κηρυχθούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω της πυρκαγιάς και έχουν αποδεδειγμένα ολοσχερώς καταστραφεί ή υποστεί λειτουργικές ζημιές που τα καθιστούν μη κατοικήσιμα, δύναται να απαλλαγούν από τον ΕΝΦΙΑ για τα έτη 2022-2023-2024, με την προϋπόθεση ότι κατά τον χρόνο αυτόν η κυριότητα ή το εμπράγματο δικαίωμα στο ακίνητο ανήκει στον υπόχρεο σε φόρο του έτους αυτού. Σε αυτό το πλαίσιο, το Υπουργείο Οικονομικών συνεργάζεται στενά με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη διευκόλυνση και επιτάχυνση της σχετικής διαδικασίας.

  1. Αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης

Σε συνέχεια σχετικής διάταξης στον ν. 4797/2021, δύναται να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση για την αναστολή διενέργειας κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας των πληττόμενων από την πυρκαγιά. Ειδικότερα, για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, καθώς και τις νομικές οντότητες που δικαιούνται το συγκεκριμένο μέτρο, αναστέλλεται, για έξι (6) μήνες, η διενέργεια κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας τους, εξαιρουμένων των απαιτήσεων για διατροφή. Η αναστολή καταλαμβάνει, ιδίως, τη διενέργεια πλειστηριασμών, κατασχέσεων, αποβολών και προσωπικών κρατήσεων. Κατά το χρονικό διάστημα του εξαμήνου, αναστέλλονται οι προθεσμίες άσκησης ενδίκων μέσων και βοηθημάτων που αφορούν σε εκκρεμείς διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης.

  1. Ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και σε συνέχεια της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης οριοθέτησης που θα εκδοθεί, με απόφαση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να δοθεί η δυνατότητα να ενταχθούν σε διαδικασία ρύθμισης και αναστολής ασφαλιστικών εισφορών οι πληττόμενες επιχειρήσεις που βρίσκονται εντός των περιοχών που θα οριοθετηθούν ως πληττόμενες από την πυρκαγιά. Ειδικότερα, προβλέπεται (α) κεφαλαιοποίηση των καθυστερούμενων μέχρι το τέλος του προηγούμενου της φυσικής καταστροφής μήνα ασφαλιστικών εισφορών (μετά τον προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων), (β) αναστολή καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών για έξι (6) μήνες, αρχής γενομένης από την 1η του μήνα κατά τον οποίο συνέβη η φυσική καταστροφή (χωρίς υπολογισμό κατά το διάστημα αυτό προσθέτων τελών ή άλλων προσαυξήσεων), και (γ) δοσοποίηση των οφειλομένων μετά το 6μηνο σε 12-24 μηνιαίες δόσεις.

  1. Επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Μεταφορών και Υποδομών, δύναται, σε συνέχεια της οριοθέτησης των πληγεισών περιοχών, να δοθεί επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης για την κάλυψη δαπανών προσωρινής στέγασης των μόνιμων κατοίκων, οι κατοικίες των οποίων επλήγησαν από τις πυρκαγιές.

  1. Φιλοξενία των πυρόπληκτων της Αττικής σε ξενοδοχειακές μονάδες

Για τους πολίτες της Αττικής των οποίων οι κατοικίες έχουν πληγεί από την πυρκαγιά, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, ενεργοποιήθηκε μηχανισμός φιλοξενίας σε ξενοδοχειακές μονάδες, ώστε να φιλοξενηθούν οι πληγέντες.

  1. Στήριξη αγροτών από τον ΕΛΓΑ

Ο ΕΛΓΑ, σε συνέχεια και της έκτακτης χρηματοδότησης από το Υπουργείο Οικονομικών, θα στηρίξει τους αγρότες, των οποίων η παραγωγή επλήγη από τις πυρκαγιές, στο πλαίσιο αποζημιώσεων του κανονισμού του ΕΛΓΑ.

  1. Έκτακτη χρηματοδότηση προς τους ΟΤΑ

Το Υπουργείο Εσωτερικών, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, θα προχωρήσει στην έκτακτη χρηματοδότηση -όπου κριθεί η ανάγκη- προς τους Δήμους και την Περιφέρεια για την κάλυψη των πρώτων αναγκών για την κάλυψη ζημιών σε δίκτυα και υποδομές.

Εισαγγελική έρευνα

Για την πυρκαγιά στην Πεντέλη ξεκίνησε και εισαγγελική έρευνα με εντολή της προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών, η προϊσταμένη τής Εισαγγελίας Εφετών, Μαρία Γκανέ. Η κ. Γκανέ ζητά τη διενέργεια επείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης με στόχο την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τα αίτια των πυρκαγιών.

Η κυρία Γκανέ ζητά να μελετηθούν τα στοιχεία και να αναζητηθούν ενδεχόμενες ευθύνες για την τέλεση συγκεκριμένων αξιόποινων πράξεων που αφορούν τα αδικήματα του εμπρησμού, εμπρησμού δάσους και παραβάσεων της νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος.

Θα αξιοποιηθούν πληροφορίες που θα τεθούν στη διάθεση της εισαγγελικής Αρχής, συμπεριλαμβανομένων μηνύσεων που ενδέχεται να υποβληθούν.

Η έρευνα θα διενεργηθεί από εισαγγελέα ο οποίος καλείται να ελέγξει τα στοιχεία, ώστε να προσδιορίσει αν προκύπτουν ενδείξεις για την απόδοση ευθυνών.

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.