Δύο ελληνικές ταινίες και τρεις ελληνικές συμπαραγωγές στο 75ο Φεστιβάλ Καννών που ξεκίνησε την Τρίτη 17 Μαϊου
Οι φετινές Κάννες έχουν έντονο ελληνικό χρώμα και περιλαμβάνουν από Πάνο Κούτρα μέχρι …Γιώργο Μαζωνάκη. Αλλά και τον «μέγα» Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, που το καλοκαίρι γύρισε στην Αθήνα τη νέα ταινία του «Crimes of the Future», μια ελληνική συμπαραγωγή με τους «Αργοναύτες Α..Ε» του Πάνου Παπαχατζή, στην οποία παίζουν από τον Βίγκο Μόρτενσεν, την Λεά Σεντού και την Κρίστεν Στιούαρτ μέχρι τους δικούς μας Γιώργο Καραμίχο και Γιώργο Πυρπασόπουλο. Το Φεστιβάλ ξεκίνησε την Τρίτη και θα διαρκέσει έως αύριο, 25 Μαϊου.
Αρθρο της Ισμας Τουλάτου για το σαββατιάτικο έντυπο Action24Press.
Ουδεμία έκπληξη δεν μας προκαλεί βέβαια το γεγονός πως το «Dodo», η νέα (5η) ταινία του Πάνου Κούτρα, κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο 75ο Φεστιβάλ, στο επίσημο πρόγραμμα Cannes Premiere. Ο Πάνος Κούτρας («Στρέλλα»), είναι από τους σημαντικότερους έλληνες δημιουργούς, με συνοδοιπόρο, εδώ και χρόνια, την παραγωγό Ελένη Κοσσυφίδου. Στη νέα του ταινία, ένα Ντόντο, είδος πουλιού που έχει εξαφανιστεί εδώ και 300 χρόνια, εμφανίζεται ξαφνικά λίγο έξω από την Αθήνα, στο κτήμα μιας οικογένειας που μετράει αντίστροφα τα τελευταία κρίσιμα 24ωρα μέχρι το σωτήριο για όλους γάμο της κόρης τους με έναν πλούσιο κληρονόμο. Τα όρια ανάμεσα στη λογική και την τρέλα θα δοκιμαστούν και η κατάσταση θα βγει εκτός ελέγχου. Παίζουν από την Τζομάνα Αλχασάν μέχρι την Σμαράγδα Καρύδη, και από τον Πολύδωρο Βογιατζή μέχρι τον Άγγελο Παπαδημητρίου.
Πού «κολλάει» όμως ο Μαζωνάκης; Ο γνωστός τραγουδιστής πρωταγωνιστεί στην μικρού μήκους ταινία «Στον θρόνο του Ξέρξη» της Εύης Καλογηροπούλου που θα συμμετάσχει στην Εβδομάδα Κριτικής (Semaine de la Critique). Είναι η δεύτερη συνεχή χρονιά που ελληνική ταινία μικρού μήκους διεκδικεί βραβείο στο συγκεκριμένο τμήμα. Πέρυσι, το «Brutalia, εργάσιμες μέρες» του Μανώλη Μαυρή κέρδισε το βραβείο του σημαντικού αυτού παράλληλου προγράμματος του Φεστιβάλ. Η εικαστική καλλιτέχνις και σκηνοθέτρια Ελένη Καλογεροπούλου, είναι άλλωστε τακτική στις Κάννες: το 2020, το «Motorway 65» είχε συμμετάσχει στο επίσημο πρόγραμμα, διεκδικώντας Χρυσό Φοίνικα, ενώ πέρυσι το «Cora», το υπό ανάπτυξη μεγάλου μήκους κινηματογραφικό της σχέδιο, βραβεύτηκε στο L’ Atelier της Cinefondation. Η ταινία «Στον θρόνο του Ξέρξη», μια παραγωγή του Onassis Culture, βασίζεται στο video-art της ίδιας «Ανήκω σε μένα». Το βλέμμα της σκηνοθέτριας, είναι στραμμένο, και πάλι, στις παρυφές του ευρύτερου αστικού αθηναϊκού τοπίου και στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος -στη θάλασσα όπου ο Ξέρξης έχασε τον στόλο του- που φαντάζει σαν δυστοπικό σκηνικό σημερινών αποξενωμένων ανθρώπων.
Πάντως, σε όσους σπεύσουν να αντιμετωπίσουν τον Μαζωνάκη με υψωμένο φρύδι, να θυμίσουμε πως η κινηματογραφική αξιοποίηση λαϊκών ινδαλμάτων σε κόντρα ρόλους, έχει κατά καιρούς αποδώσει καρπούς –οπότε αναμένουμε με περιέργεια το αποτέλεσμα.
Να θυμίσουμε επίσης πως η ελληνική ταινία μικρού μήκους έλαμψε στις Κάννες, πριν μερικά χρόνια, όταν η ταινία του Βασίλη Κεκάτου «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό και εμάς», ένα συγκινητικό γκέι λαβ στόρι, απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα μικρού μήκους. Ήταν ο πρώτος έλληνας που το κατάφερε.
Και μια και ο λόγος για το μεγάλο έπαθλο στην Κρουαζέτ, φέτος στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, διαγωνίζονται όχι μία, αλλά δύο ελληνικές συμπαραγωγές:
* Στο «Crimes of Future» του Κρόνενμπεργκ, καθώς το ανθρώπινο είδος προσαρμόζεται σε ένα συνθετικό περιβάλλον, το σώμα υφίσταται νέους μετασχηματισμούς και μεταλλάξεις. Με τη σύντροφό του, ένας διάσημος καλλιτέχνης, προβάλλει δημόσια τη μεταμόρφωση των οργάνων του σε παραστάσεις avant-garde…
* Στο «Triangle of Sadness» του Ρούμπεν Εστλουντ («Το τετράγωνο»), που επίσης γυρίστηκε στην Ελλάδα (Εύβοια) με συμπαραγωγούς τους Γιώργο Καρναβά και Κωνσταντίνο Κοντοβράκη (Heretic), δυο μοντέλα, ένας άντρας και μια γυναίκα, βρίσκονται σ’ ένα καθοριστικό σταυροδρόμι της ζωής τους – η διαδρομή τους τούς οδηγεί από τις επιδείξεις μόδας στο Μιλάνο, σ’ ένα υπερπολυτελές γιοτ, σ’ ένα ερημικό νησί. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Σάρλμπι Ντιν, Χάρις Ντίκινσον και Γούντι Χάρελσον.
* Την ελληνική παρουσία φέτος στις Κάννες συμπληρώνει η ταινία «Burning Days» σε σκηνοθεσία Εμίν Άλπες, κι αυτή με Έλληνα συμπαραγωγό, τον Γιώργο Τσούργιαννη (Horsefly Films), που διαγωνίζεται στο πρόγραμμα Un Certain Regard (Ένα κάποιο βλέμμα).
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) έχει υποστηρίξει τις παραπάνω παραγωγές μέσα από τα χρηματοδοτικά προγράμματα του και τις δράσεις των Διευθύνσεων του. Σύμφωνα με ανακοίνωσή του «οι ταινίες του Κρόνενμπεργκ και του Έστλουντ θα είναι οι καλύτεροι σύμμαχοί μας στις Κάννες στο έργο μας ν’ αναδείξουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδος αναφορικά με την προσέλκυση και διευκόλυνση διεθνών οπτικοακουστικών συμπαραγωγών. Το ΕΚΚ, μέσω της Διεύθυνσης του Hellenic Film Commission, βρέθηκε στο πλευρό των σκηνοθετών, των ξένων παραγωγών και των Ελλήνων συμπαραγωγών τους διασφαλίζοντας την επανεκκίνηση των κινηματογραφικών γυρισμάτων στη χώρα μας βάσει του υγειονομικού πρωτοκόλλου του ΥΠΠΟΑ».
Και η Θεσσαλονίκη πάει κρουαζέτ
Παράλληλα, 5 ελληνικά Works in Progress συμμετέχουν στη δράση «Thessaloniki Goes to Cannes» η οποία πραγματοποιείται τόσο σε φυσικούς χώρους όσο και διαδικτυακά, στο πλαίσιο της περιζήτητης αγοράς Marché du Film (17-25 Μαΐου 2022) του Φεστιβάλ των Καννών. Τη Δευτέρα 23 Μαΐου παρουσιάστηκαν σε επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου τρεις ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας και δύο ντοκιμαντέρ σε εξέλιξη.
Καθόλου άσχημα, αν σκεφτεί κανείς πως επί χρόνια οι ελληνικές ταινίες στα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ ήταν είδος υπό εξαφάνιση…