Στις 1 Μαρτίου του 1969 οι Doors έφτασαν στο Μαϊάμι κι έδωσαν μία από τις πιο τρελές συναυλίες στην ιστορία του ροκ εν ρολ.
Οσα ακολούθησαν οδήγησαν στη διάλυση της μπάντας και στον «κατήφορο» που πήρε ο Τζιμ Μόρισον.
Ο Ρέι Μανζάρεκ θυμάται χαρακτηριστικά εκείνη τη βραδιά. Σε μία τηλεοπτική συνέντευξη που είχε δώσει το 1998 είχε αναφερθεί με λεπτομέρειες στα περιστατικά που οδήγησαν στη σύλληψη και καταδίκη του Τζιμ Μόρισον και στην «κάτω βόλτα» που πήρε έκτοτε η μπάντα.
«Είμαστε στο Μαϊάμι. Εχει ζέστη και υγρασία. Είναι ένας βάλτος και είναι μία αηδία – ένα φριχτό μέρος, ένα υπόστεγο αεροσκαφών και 14 χιλιάδες ιδρωμένοι άνθρωποι ήταν στοιβαγμένοι εκεί μέσα» λέει ο Μανζάρεκ.
«Ο Τζιμ είχε παρακολουθήσει τους Living Theater, έναν πειραματικό θεατρικό θίασο που έσπαγε τον τέταρτο τοίχο και επικοινωνούσε με το κοινό και ήθελε να κάνει τη δική του εκδοχή των Living Theater. Ηθελε να δείξει στο κοινό της Φλόριντα τι σημαίνει ο μυστικισμός και ο τσαμπουκάς της Δυτικής Ακτής».
Ο Μανζάρεκ θυμάται ότι ο Μόρισον έβγαλε τη μπλούζα του μπροστά στο κοινό, ρωτώντας τους αν θέλουν να δουν και άλλα. Το κοινό απάντησε θετικά.
Οι στιγμές που ακολούθησαν είναι από τις πιο αμφιλεγόμενες στην ιστορία του ροκ εν ρολ. Σύμφωνα με όσα ισχυρίζονταν οι αστυνομικές αρχές και κάποιοι θεατές της συναυλίας, ο Τζιμ Μόρισον έβγαλε έξω το μόριό του και το έδειξε στο κοινό. Αυτή τουλάχιστον είναι η μία εκδοχή. Η άλλη εκδοχή είναι ότι έβαλε το χέρι του μέσα από το παντελόνι του και έβγαλε το δάκτυλό του από το φερμουάρ, κάνοντας πλάκα στο κοινό.
«Είχαν παραισθήσεις. Το ορκίζομαι, ο τύπος δεν το έκανε ποτέ» λέει ο Μανζάρεκ. «Δεν έβγαλε ποτέ έξω το μόριό του. Ηταν μία στιγμή μαζικής παραίσθησης».
Ο Μανζάρεκ περιγράφει πως ο Μόρισον άρχισε να ζητά από το κοινό να πλησιάσει πιο κοντά στην σκηνή. «Αρχιζαν να ανεβαίνουν στη σκηνή και τελικά όλη η σκηνή κατέρρευσε», θυμάται.
Ο σερίφης της Dade County εξέδωσε ένταλμα σύλληψης για τον τραγουδιστή των Doors. Κατηγορήθηκε για μία κακουργηματική πράξη και για τρία πλημμελήματα για τα όσα έκανε επί σκηνής.
Όταν ο Μόρισον άκουσε ότι κατηγορείτο για ανάρμοστη και προκλητική συμπεριφορά, άσεμνη έκθεση, χυδαιότητα και μέθη, νόμιζε ότι πρόκειται για φάρσα. Σύντομα κατάλαβε ότι αρχές του Μαϊάμι σοβαρολογούσαν.
Αργότερα έμαθε ότι προστέθηκε και η κατηγορία της «προσομοίωσης στοματικού έρωτα». Η συγκεκριμένη κατηγορία προήλθε από τις «τρέλες» που έκανε επί σκηνής ο Μόρισον στον κιθαρίστα Ρόμπι Κρίγκερ.
Η δίκη ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1970 όταν η εισαγγελία κάλεσε μάρτυρες που υποστήριζαν ότι σοκαρίστηκαν από τις σκηνές που παρακολούθησαν στη συναυλία των Doors.
Σχεδόν όλοι οι μάρτυρες συνδέονταν με κάποιον τρόπο είτε με την αστυνομία είτε με την εισαγγελία. Επίσης μέχρι σήμερα δεν έχει αποσαφηνιστεί αν ο Μόρισον όντως έβγαλε το μόριό του του επί σκηνής.
Ωστόσο, δεν υπήρχε αμφιβολία για το αν ο Μόρισον ήταν μεθυσμένος κατά τη διάρκεια της συναυλίας. Ο τραγουδιστής των Doors αποφάσισε να μην δεχθεί τη συμβιβαστική πρόταση της εισαγγελίας, σύμφωνα με την οποία η μπάντα ήταν υποχρεωμένη να δώσει συναυλία στο Μαϊάμι, αναπληρώνοντας τα «σπασμένα».
Η απόφαση του Μόρισον αποδείχθηκε λανθασμένη καθώς καταδικάστηκε σε έξι μήνες φυλάκισης και του υπεβλήθη χρηματικό πρόστιμο 500 δολαρίων. Ο Μόρισον πέθανε στο Παρίσι το 1971, μην εκτίοντας ποτέ την ποινή του.
Εικοσι χρόνια αργότερα οι αρχές της Φλόριντας έβαλαν και πάλι στο στόχαστρό μία μπάντα. Αυτή τη φορά για τους στίχους της. Συγκεκριμένα η hip hop μπάντα 2 Live Crew αναγκάστηκε να υπερασπιστεί το στιχουργικό περιεχόμενο των τραγουδιών στα δικαστήρια της πολιτείας.
Το Δεκέμβριο του 2010 ο Μόρισον μετά θάνατον έλαβε χάρη από τον κυβερνήτη της Φλόριντα Τσάρλι Κριστ, σε μία προσπάθεια του τελευταίου να βάλει «τέλος» στις αμφιβολίες για τις πράξεις του θρύλου της ροκ εν ρολ.
με πληροφορίες από NPR, History.com