Εισπρακτικές: Εξαπατούν τους καταναλωτές για δήθεν φθηνό ρεύμα

Πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας επειδή μονομερώς δεν μπορούν να αλλάξουν συμβάσεις που δεν τους συμφέρουν, καλούν πλέον στα σπίτια και προσπαθούν τηλεφωνικά να πείσουν πως «συμφέρει» τον καταναλωτή να αλλάξει πρόγραμμα – Πώς παγιδεύονται οι καταναλωτές – Ο ρόλος των εισπρακτικών.

Ρενάτο Λέκκα/ ActionPress

Συνεχείς είναι οι καταγγελίες σε δικηγόρους, Ενώσεις Προστασίας Καταναλωτή και πολιτικά γραφεία για αλλαγές όρων από ιδιωτικές εταιρείες παροχής ενέργειας μέσω τηλεφώνου. Ουσιαστικά οι εταιρείες τάζουν καλύτερο πρόγραμμα και ζητούν μέσω τηλεφώνου από ανυποψίαστους πολίτες να αλλάξουν τις συμβάσεις. Το «τυράκι» στις περισσότερες περιπτώσεις είναι η κατάργηση του παγίου, κρύβοντας όμως πως με τη νέα σύμβαση στο πρόγραμμα έρχεται η ρήτρα αναπροσαρμογής. Πολλές ιδιωτικές εταιρείες έχουν κλειστά συμβόλαια με καταναλωτές ρεύματος, συμβόλαια τα οποία δεν έχουν την ρήτρα αναπροσαρμογής, με αποτέλεσμα οι εταιρείες αυτές να θέλουν να αλλάξουν αυτό το παλιό καθεστώς και να επαναφέρουν καινούργιο για περαιτέρω χρέωση.

Εισπρακτικές πίσω απ’ τις προωθήσεις 

Τη δουλειά της προώθησης νέων προγραμμάτων προϊόντων ενέργειας την έχουν αναλάβει οι εισπρακτικές εταιρίες, οι οποίες εκτός απ’ την είσπραξη ανέλαβαν -πρόσφατα μάλιστα- και νέες δουλειές. Οι πάροχοι ενέργειας δίνουν τη δυνατότητα σε αυτές τις εταιρείες να προωθούν τα προϊόντα τους με αποζημίωση το bonus εγγραφής συνδρομητή.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του Action24Press εισπρακτική εταιρεία με έδρα τον Ταύρο -έτσι δηλώνει τουλάχιστον- κατάφερε να κλείσει συμφωνία με δύο πολύ μεγάλες εταιρείες ενέργειας.

Η τακτική που ακολουθούν είναι η εξής: πείθουν τους καταναλωτές να αλλάξουν τα συμβόλαιά τους, με δέλεαρ το μηδενικό πάγιο. Αργότερα, αφού ζητήσουν όλα τα δικαιολογητικά που χρειάζονται σ’ αυτές τις περιπτώσεις, courier αναλαμβάνει να φέρει τα έγγραφα προς υπογραφή. Η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει δύο με τρεις μέρες όπως μας περιέγραψαν. Αν δεν πάει courier στην οικία του καταναλωτή, τότε αποστέλλεται το συμβόλαιο μέσω e-mail. Ο καταναλωτής το υπογράφει και ύστερα στέλνει στο ίδιο e-mail ως απάντηση τις φωτογραφίες που έχει τραβήξει με το κινητό του με τα έγγραφα υπογεγραμμένα. Το εντυπωσιακό στην περίπτωση εδώ είναι ότι παρόλο που καλούν από την ίδια πάροχο εταιρεία και ζητούν να αλλάξουν τους όρους του νέου προγράμματος δεν αναφέρουν ποτέ ότι το νέο συμβόλαιο θα έχει παραπάνω κόστος λόγω της αλλαγής των όρων. Πρόκειται για το γνωστό και ως «πέναλτι» που έχουν καθιερώσει στην αγορά οι τηλεφωνικές επικοινωνίες. Αν δεν πληρωθεί το «πέναλτι» τότε η εταιρεία ενέργειας δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να έχει ρεύμα στο σπίτι όχι με συμβόλαιο, αλλά με τις ακριβότερες υπάρχουσες χρεώσεις. Παράλληλα σε άλλου τύπου προωθήσεις που κάνουν δεν ενημερώνουν:

          •         για το κόστος του παγίου

          •         τη διάρκεια του συμβολαίου (πάντα 24μηνη)

          •         την εγγύηση

          •         τη ρήτρα αναπροσαρμογής, η οποία μπορεί να ανεβάσει αισθητά το κόστος της kWh και έχει γίνει θέμα σκληρής πολιτικής σύγκρουσης

          •         αλλαγή προγραμμάτων και συμβολαίων χωρίς τη σύννομη υπογραφή των καταναλωτών

          •         πιέζουν και απειλούν τους καταναλωτές για διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος εάν έχουν ανεξόφλητους λογαριασμούς που αδυνατούν να πληρώσουν, ακόμα και για μικρά ποσά

Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ότι ο υπάλληλος της εταιρείας που τους καλεί πρέπει να αναφέρει το ονοματεπώνυμό του, την ιδιότητά του, την επωνυμία της εταιρείας, τον αριθμό μητρώου με τον οποίο έχει καταχωρηθεί στο αρμόδιο υπουργείο, καθώς κι αν ο σκοπός της επικοινωνίας είναι για την ίδια ή γι’ άλλον οργανισμό. Οφείλουν οι εν λόγω εταιρείες να ενημερώνουν ότι η κλήση καταγράφεται. Σε περίπτωση γραπτής επικοινωνίας, να φαίνονται πάνω στο έγγραφο όλα τα στοιχεία της εταιρείας (επωνυμία, διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ.).

Ετοιμάζουν ομαδικές αγωγές

Σε απόγνωση είναι οι καταναλωτές εξαιτίας των αβάσταχτων λογαριασμών του ρεύματος, με αρκετούς πολίτες να καταφεύγουν στη Δικαιοσύνη. Ο τομέας της ενέργειας βρισκόταν στην τρίτη θέση στον πίνακα καταγγελιών το 2020, πλέον δύο χρόνια μετά «αναρριχήθηκε» στην πρώτη θέση, ξεπερνώντας τράπεζες και τηλεπικοινωνίες. Ενα υψηλό ποσοστό καταναλωτών καταγγέλλει υπέρογκα ποσά στους λογαριασμούς που καλείται να πληρώσει, ειδικά για ποσά που αφορούν επιπρόσθετες χρεώσεις. Οι καταναλωτές επίσης διαμαρτύρονται για μη τακτική καταμέτρηση-εκκαθάριση της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ, με αποτέλεσμα την έκδοση δυσανάλογων και υπέρογκων λογαριασμών που καλούνται να πληρώσουν άμεσα. Υπάρχουν καταναλωτές που προσπαθούν να κάνουν ρύθμιση, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις, η προκαταβολή που αιτούνται οι προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος, προκειμένου να προχωρήσουν σε διακανονισμό, είναι αρκετά υψηλή, με αποτέλεσμα να υπάρχει αδυναμία και να χάνεται η δυνατότητα διακανονισμού της οφειλής.

Το πρώτο τρίμηνο του 2022 στην πρώτη θέση των καταγγελιών βρίσκονται οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Η παραπλάνηση των καταναλωτών, παραπλανητικές διαφημίσεις προμηθευτών και τηλεφωνικές προσφορές, στις οποίες η τιμή της κιλοβατώρας που προωθούν είναι μεν χαμηλότερη απ’ τον βασικό προμηθευτή ή της αγοράς εν γένει, ωστόσο επιβαρύνουν τους καταναλωτές με υψηλό πάγιο κι επιπλέον χρεώσεις που συμπεριλαμβάνονται στα πακέτα προσφοράς, τα οποία και αποσιωπούν.

Ενώσεις καταναλωτών ετοιμάζουν νέες συλλογικές αγωγές κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής σε όλους τους παρόχους. Παράλληλα οι Ενώσεις όπως η ΕΚΠΟΙΖΩ θα στραφούν κατά και των εταιρειών που έχουν παράνομα μετατρέψει σταθερά τιμολόγια σε κυμαινόμενα.

Το τελευταίο διάστημα η ελληνική κοινωνία βρίσκεται μπροστά σε ένα κύμα διαρκών ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, που δημιουργούν σημαντικά προβλήματα, ακόμη και κίνδυνο επιβίωσης, γι’ αυτόν τον λόγο οι πολίτες καταφεύγουν όπου μπορούν για να βρουν λύση. Πάντως, εδώ υπάρχει μία διαφορά καθώς ο οικιακός καταναλωτής μπορεί να καλυφθεί μέσω μίας συλλογικής αγωγής, αλλά οι έμποροι, οι επαγγελματίες, οι βιοτέχνες και άλλοι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, δεν καλύπτονται και θα πρέπει να ακολουθήσουν τον κοστοβόρο και χρονοβόρο δρόμο της Δικαιοσύνης στις διεκδικήσεις τους.

Πώς γίνεται η προσέγγιση των καταναλωτών

Στην πρόταση που γίνεται από το τηλέφωνο επαναλαμβάνεται συνεχώς ως πλεονέκτημα η κατάργηση του παγίου. Με ένα λεκτικό… τερτίπι η πάροχος εταιρεία αλλάζει το πρόγραμμα. Τάζει μηδενικό πάγιο, το οποίο πράγματι προσφέρει αλλά «ξεχνάει» να αναφέρει ότι επανέρχεται κανονικά η ρήτρα αναπροσαρμογής – καθώς πολλά παλαιότερα συμβόλαια δεν την είχαν. Παραλείπει, δε, να αναφέρει πως οι πραγματικές χρεώσεις είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ ό,τι πριν.

Παράδειγμα ιδιωτικής εταιρείας

Ισχύον πρόγραμμα

          •         Τιμή Χρέωσης Ημερήσιας Ενέργειας 0,0659 €/kWh

          •         Τιμή Χρέωσης Νυχτερινής Ενέργειας 0,0659 €/kWh

          •         Χρέωση παγίου 4,50€/μήνα

          •         Οι συγκεκριμένες τιμολογήσεις ισχύουν με σύμβαση αορίστου χρόνου χωρίς περιορισμό στην κατανάλωση

          •         Χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής

Η πρόταση που έγινε μέσω τηλεφώνου

          •         Τιμή Χρέωσης Ημερήσιας Ενέργειας 0,090 €/kWh

          •         Τιμή Χρέωσης Νυχτερινής Ενέργειας 0,090 €/kWh

          •         Χρέωση παγίου 0,00€/μήνα

          •         Χρέωση ρήτρας αναπροσαρμογής σύμφωνα με τους όρους σύμβασης και αναλογικά με τις καταναλώσεις της παροχής

          •         Συμμετοχή σε κρατική επιδότηση

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.