EKO Acropolis Rally: Το Ράλλυ των θεών επιστρέφει στην πατρίδα του

©EUROKINISSI

Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις αποτελεί πόλο έλξης των φίλων της αυτοκίνησης με 70 πληρώματα από 31 χώρες. Δεκαέξι διαδρομές σε συνολική απόσταση 305,86 χιλιομέτρων θα διανύσουν οι συμμετέχοντες, σε Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο.

Στάυρος Κουράκος/ActionPress

Το μοναδικό EKO Ράλλυ Ακρόπολις, 69ο στην ιστορία, θα έχει φέτος τη λαμπρότητα που του αρμόζει, αφού ο ιστορικός αγώνας αυτοκινήτων εντάχθηκε πλέον μόνιμα στο καλαντάρι του WRC (Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ). Μετά την περσινή δοκιμαστική διοργάνωση, που παρά τις δυσκολίες λόγω κορωνοϊού διεξήχθη υποδειγματικά και εισέπραξε τα συγχαρητήρια της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου, φέτος όλα έχουν προγραμματιστεί με τέτοιο τρόπο που μας προϊδεάζουν για ένα ξεχωριστό υπερθέαμα απ’ την Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου, στην υπερειδική του ΟΑΚΑ, μέχρι τον τερματισμό της Κυριακής 11 Σεπτεμβρίου, στο Ρεγκίνι.

Θα έχουν μεσολαβήσει 16 διαδρομές, με συνολική απόσταση 305,86 χιλιομέτρων, που θα πρέπει να διανύσουν τα 13 πληρώματα της κλάσης WR, τα οποία διεκδικούν τον τίτλο του πρωταθλητή, ενώ συνολικά θα τρέξουν 70 αυτοκίνητα, με οδηγούς και συνοδηγούς από 31 χώρες.

Οι κορυφαίοι του WRC

Το Ράλλυ Ακρόπολις θα αποτελέσει τον 10ο σταθμό των εργοστασιακών ομάδων του WRC, οι οποίες διεκδικούν τον τίτλο σε οδηγούς και κατασκευαστές. Τα δεκατρία αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally1, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ στη νέα εποχή των υβριδικών αυτοκινήτων, θα δώσουν τη μάχη τους σε ένα απ’ τα πιο δύσκολα ράλλυ, που μπορεί να κρίνει την εξέλιξη των πρωταθλημάτων, αφού θα ακολουθήσουν άλλες τρεις διοργανώσεις για την ολοκλήρωση μιας θεαματικής σεζόν.

Η πρωτοπόρος στη βαθμολογία των κατασκευαστών, Toyota Gazoo Racing WRT, με 381 βαθμούς, θα ξεκινήσει τον αγώνα με τέσσερα Toyota GR Yaris, με τους επικεφαλής στη βαθμολογία και νικητές του EKO Ράλλυ Ακρόπολις 2021, Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen, με 203 βαθμούς, να οδηγούν την κούρσα, με στόχο ο νεαρός Φινλανδός οδηγός αγώνων να κατακτήσει τον πρώτο του τίτλο. Φυσικά δεν θα θέλουν να παίξουν ρόλο κομπάρσου τα υπόλοιπα πληρώματα της Toyota, των Elfyn Evans-Scott Martin (τρίτοι στην κατάταξη με 116 βαθμούς), Esapekka Lappi-Janne Ferm (έχουν μαζέψει 57 βαθμούς) και Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (πέμπτοι με 92 βαθμούς).

Με τρία i20 Ν έρχεται στην Ελλάδα η Hyundai Shell Mobis WRT, που βρίσκεται δεύτερη στην κατάταξη με 293 βαθμούς. Ott Tanak-Martin Jarveoja (βρίσκονται στη δεύτερη θέση με 131 βαθμούς) και Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe (στην τέταρτη θέση με 106 βαθμούς) θα ηγηθούν της προσπάθειας της κορεατικής ομάδας, ενώ το τρίτο Rally1 της Hyundai θα οδηγήσουν οι Dani Sordo-Candido Carrera.

Ομως τη μεγαλύτερη συμμετοχή θα έχει η M-Sport Ford WRT, με έξι Puma Rally1, με τον άνθρωπο που τραβάει πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας να είναι ο -εννέα φορές παγκόσμιος πρωταθλητής- Γάλλος Sebastien Loeb, ο οποίος με συνοδηγό την Isabelle Galmiche (έχουν μόλις 35 βαθμούς φέτος), επιστρέφει για πρώτη φορά στο Ράλλυ Ακρόπολις μετά από δέκα χρόνια (ήταν νικητής το 2021 με Citroen) και πιθανότατα θα είναι η τελευταία του για το πρωτάθλημα WRC. Επίσης με την M-Sport Ford θα δούμε τους Craig Breen-Paul Nagle (στην έκτη θέση με 64 βαθμούς), αλλά και τους ταλαντούχους Gus Greensmith-Jonas Andersson, Adrien Fourmaux-Alexandre Coria και Pierre Louis Loubet-Vincent Landais.

Με την M-Sport Ford θα δούμε και τη μοναδική ελληνική συμμετοχή της κατηγορίας Rally1, αυτή του οδηγού Ιορδάνη Σερδερίδη, ο οποίος θα πραγματοποιήσει τη δεύτερη φετινή του εμφάνιση με το αυτοκίνητο, με συνοδηγό τον Frederic Miclotte, έχοντας πάρει 6 βαθμούς.

Τριάντα πέντε συμμετοχές στο WRC2

Αρκετές είναι οι συμμετοχές στο WRC2 με 35 πληρώματα, τεσσάρων διαφορετικών κατασκευαστών, να πέφτουν στη μάχη. Ανάμεσά τους οι βασικοί διεκδικητές του τίτλου, Andreas Mikkelsen-Torstein Eriksen (Skoda Fabia Rally2 Evo), Emil Lindholm-Reeta Hamalainen με ίδιο αυτοκίνητο, αλλά και οι περσινοί πρωταθλητές στο WRC3, Yohan Rossel-Valentin Sarreaud (Citroen C3 Rally2). Στη μάχη της νίκης θα δούμε και τους πολύπειρους Teemu Suninen-Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally2), Marco Bulacia-Diego Vallejo (Skoda Fabia Rally2 Evo) και Nikolay Gryazin-Konstantin Aleksandrov (Skoda Fabia Rally2 Evo).

Η μάχη των Ελλήνων οδηγών

Εντεκα ελληνικά πληρώματα, προδιαγραφών Rally2, θα πέσουν στη μάχη για το καλύτερο. Ξεχωρίζει ο πρωταθλητής Ελλάδας του 2019 και πρώτος στην άτυπη ελληνική κατάταξη του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2021, Γιώργος Κεχαγιάς, με τον Δημήτρη Σαΐνη (Skoda Fabia Rally2 Evo), όπως κι οι νικητές στην κατηγορία PWRC στο Ράλλυ Ακρόπολις του 2009, Λάμπρος Αθανασούλας-Νίκος Ζακχαίος, με ένα Hyundai i20 N Rally2.

Στη μάχη θα βρεθεί κι ο περσινός πρωταθλητής Ελλάδας, Αλέξανδρος Τσουλόφτας, που φέτος θα αγωνιστεί με τον Ross Whittock, με ένα Volkswagen Polo GTI, ενώ με Hyundai i20 N Rally2 θα τρέξει ο Μάνος Στεφανής, ο οποίος συνοδηγό θα έχει τον πατέρα του κι έναν εκ των κορυφαίων συνοδηγών στη χώρα μας, Κώστα Στεφανή. Με ενδιαφέρον αναμένεται η πρώτη εμφάνιση του ταλαντούχου Παναγιώτη Ρουστέμη με Skoda Fabia Rally2 Evo και συνοδηγό τον Χρήστο Μπακλώρη, αλλά και των Χρυσόστομου Καρέλλη-Λεωνίδα Μαχαίρα (Citroen C3 Rally2). Μία θέση ψηλά στην κατάταξη αναμένεται να διεκδικήσουν κι οι Βασίλης-Γιάννης Βελάνης με ακόμα ένα Skoda Fabia Rally2 Evo, ενώ με ίδιο αυτοκίνητο θα δούμε και τους Θέμη Χαλκιά-Ανδρέα Βίγκο, Διονύση Σπανό-Σωτήρη Γκοτοβό, Γιώργο Αθανασόπουλο-Σπύρο Μπαρδάκη. Με Ford Fiesta Rally2 θα εκκινήσουν οι Γιώργος Βασιλάκης-Κώστας Σούκουλης.

Βαθμολογία οδηγών WRC

  • Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen (TOYOTA): 203     
  • Ott Tanak-Martin Jarveoja (HUNDAI): 131
  • Elfyn Evans-Scott Martin (TOYOTA): 116
  • Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe (HUNDAI): 106
  • Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (TOYOTA): 92
  • Craig Breen-Paul Nagle (FORD): 64
  • Esapekka Lappi-Janne Ferm (TOYOTA): 57
  • Sebastien Loeb-Isabelle Galmiche (FORD): 35
  • Sébastien Ogier-Julien Ingrassia (TOYOTA): 34
  • Dani Sordo-Candido Carrera (HUNDAI): 34

Η κατάταξη των κατασκευαστών WRC

  • TOYOTA: 381
  • HUNDAI: 293
  • M-SPORT FORD: 188

Οι ημερομηνίες-ορόσημο

Ολα ξεκίνησαν στις 29 Ιανουαρίου 1952, όταν ο Απόστολος Νικολαΐδης, αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ, εισηγείται την απόφαση μόνιμης επιτροπής αγώνων και λίγους μήνες μετά διεξάγεται το «Ράλλυ ΕΛΠΑ 1952». Πρώτοι νικητές ήταν οι Τζώνυς Πεσμαζόγλου και Νίκος Παπαμιχαήλ, οι οποίοι έτρεξαν με Chevy. Το Νοέμβριο του 1952 ο Απόστολος Νικολαΐδης πρότεινε η ονομασία του αγώνα να είναι «Ραλλυ Ακρόπολις» με τη διεξαγωγή του τον Μάιο του 1953. Συμμετείχαν 19 ελληνικά και 7 ξένα πληρώματα, με νικητές τούς Ν. Παπαμιχαήλ και Σ. Δημητράτο, οι οποίοι έτρεξαν με Jaguar XK 120. Το 1960 ο αγώνας εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα και απ’ το 1973 μπήκε στο καλαντάρι των αγώνων για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα οδηγών και κατασκευαστών.

Το 2013 ήταν η τελευταία φορά που διοργανώθηκε το Ράλλυ Ακρόπολις, αφού η FIA αποφάσισε να μη γίνονται οι αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος στην Ελλάδα λόγω χρεών της ΕΛΠΑ προς την παγκόσμια ομοσπονδία αυτοκινήτου. Το 2021 επανήλθε εκτάκτως, μετά από διαβουλεύσεις του υφυπουργού Αθλητισμού, Λευτέρη Αυγενάκη, αντικαθιστώντας το Ράλλυ της Χιλής, λόγω του κορωνοϊού, ενώ από φέτος έχει ενταχθεί πλήρως στο καλαντάρι του WRC.

Το Ράλλυ Ακρόπολις σε αριθμούς

  • 16 ειδικές διαδρομές
  • 305,86 χλμ. συνολική απόσταση
  • 13 πληρώματα της κλάσης WRC
  • 10ος φετινός σταθμός του πρωταθλήματος
  • 70 αυτοκίνητα συνολικά
  • 11 ελληνικά πληρώματα στο Rally2

Οι ειδικές διαδρομές

ΠΕΜΠΤΗ 8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 19:30/ΥΠΕΡΕΙΔΙΚΗ ΟΑΚΑ

Μήκος: 1,95 χλμ.

Μετά από 17 χρόνια, όπως έγινε δηλαδή το 2005, έτσι και φέτος θα δούμε στο ΟΑΚΑ μία μοναδική υπερειδική διαδρομή για το παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλλυ (WRC), που με την πρώτη ματιά εντυπωσιάζει και υπόσχεται πλούσιο θέαμα. Ο αγωνιστικός χώρος του Ολυμπιακού Σταδίου θα έχει μετατραπεί σε μία γρήγορη πίστα ειδικής διαδρομής, ασφάλτινη, συνολικού μήκους 1,95 χλμ., με την εικόνα αυτή να μεταδίδεται σε 150 χώρες στον κόσμο, με περίπου 50 εκατομμύρια τηλεθεατές, μαζί με τους τυχερούς θεατές που θα βρεθούν στις εξέδρες του ΟΑΚΑ, να απολαμβάνουν απ’ τους τηλεοπτικούς τους δέκτες την προσπάθεια 70 αγωνιστικών αυτοκινήτων.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 07:53/ΕΔ 2-4 ΛΟΥΤΡΑΚΙ

Μήκος: 17,95 χλμ.

Πρόκειται για μία αρκετά τεχνική ε.δ. Η αφετηρία της βρίσκεται λίγο μετά το Λουτράκι και συγκεκριμένα ακριβώς πριν απ’ την είσοδο του ΧΥΤΑ, μετά τον οικισμό Καλλιθέας. Στα πρώτα 7,30 χλμ. η διαδρομή είναι σχετικά στενή, αλλά γρήγορη. Κατόπιν μπαίνει σε άσφαλτο, σε μία κλειστή αριστερή στροφή και ανηφορίζει για περίπου 2,8 χλμ. Η συνέχεια είναι σε χώμα «3A», με ένα πολύ στρωτό και γρήγορο κομμάτι μήκους 3,6 χλμ. Στη διασταύρωση που οδηγεί προς Παναγία του Πράθι, τα αυτοκίνητα στρίβουν αριστερά προς το Λουτράκι, σε ένα ιδιαίτερα γρήγορο κατηφορικό κομμάτι 3,9 χλμ. μέχρι τον τερματισμό, εμπρός απ’ την εκκλησία του οικισμού Νέα Πολιτεία.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 08:46/ΕΔ 3 ΧΑΡΒΑΤΙ

Μήκος: 14,42 χλμ.

Τα πρώτα χιλιόμετρα είναι σχετικά ανηφορικά, όχι ιδιαίτερα γρήγορα, σε μία διαδρομή που είτε κινείται παράλληλα είτε διασχίζει την κοίτη του ποταμού. Στο έκτο χλμ. στρίβει αριστερά και ανηφορίζει προς τα Πίσια, μέσω ενός σχετικά σκληρού τμήματος για τα επόμενα 3,0 χλμ. Από εκεί, τα αυτοκίνητα στρίβουν αριστερά σε ένα σχετικά στενό κατηφορικό κομμάτι με αρκετές φουρκέτες, μήκους 5,0 χλμ μέχρι τον τερματισμό, στην είσοδο του οικισμού Χαρβάτι.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 13:12/ΕΔ 5 ΔΑΦΝΗ

Μήκος: 13,99 χλμ.

Πρόκειται για μία νέα ειδική διαδρομή που ξεκινά απ’ το χωριό Δάφνη, σε ιδιαίτερα καλό οδόστρωμα. Ανηφορίζοντας έχει πέντε διαδοχικές φουρκέτες κι ένα χιλιόμετρο μετά μπαίνει μέσα σε ένα «δάσος» από ανεμογεννήτριες. Στο 8ο χλμ. στρίβει δεξιά κι από εκεί αρχίζει μία πολύ γρήγορη κατάβαση μέχρι τη Μονή Προφήτου Ηλία, όπου και ο τερματισμός.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 15:15/ΕΔ 6 ΛΙΒΑΔΕΙΑ

Μήκος: 21,03 χλμ.

Τα πρώτα 5,6 χλμ. είναι γνωστά απ’ την παλιά ειδική διαδρομή «Ευαγγελίστρια». Αυτό το τμήμα έχει πολύ καλό οδόστρωμα, ωστόσο, επειδή στην πορεία έχει ασφαλτοστρωθεί, ειδική διαδρομή στρίβει αριστερά και περνώντας μέσα από δύο παλιά λατομεία μαρμάρου φτάνει και διασχίζει την άσφαλτο της Αγ. Αννας. Από εκεί ξεκινάει ένα φαρδύ και γρήγορο κομμάτι, που μετά από 4,2 χλμ. στρίβει δεξιά σε δασικό και πιο στενό δρόμο. Μετά από άλλα 4,2 χλμ. τερματίζει σχεδόν 1,7 χλμ. πριν απ’ το χωριό του Ελικώνα.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 17:53/ΕΔ 7 ΒΩΞΙΤΕΣ

Μήκος: 22,97 χλμ.

Μία απ’ τις πλέον κλασικές ακροπολικές ειδικές διαδρομές. Ξεκινά πάνω απ’ τα μεταλλεία βωξίτη στον παραλιακό δρόμο Ιτέας-Γαλαξιδίου, με ανηφορικό και πολύ γρήγορο κομμάτι, για να βγει στην άσφαλτο έπειτα από 8,5 χιλιόμετρα. Μετά από 370 μέτρα ασφάλτου μπαίνει στις Καρούτες, όπου η ευχαρίστηση συνεχίζεται αμείωτη. Γρήγορο, έως πολύ γρήγορο, «πατημένο» χώμα, με πολλές εναλλαγές, τόσο σε τοπίο όσο και σε ρυθμό. Ακολουθεί το πολύ τεχνικό κατηφορικό κομμάτι προς τη διασταύρωση για Προσήλιο, όπου βρίσκεται ο τερματισμός.

ΣΑΒΒΑΤΟ 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 08:33/ΕΔ 8-11 ΠΥΡΓΟΣ

Μήκος: 33,20 χλμ.

Η μεγαλύτερη ειδική του αγώνα. Ξεκινάει λίγο μετά την έξοδο του χωριού Πύργος με σχετικά στενό, αλλά καλό κομμάτι, για 12 χλμ. Συνεχίζει σε σχετικά φαρδύ δρόμο και διασχίζει το χωριό Δάφνη. Από εκεί ξεκινάει ένα ιδιαίτερα στενό κομμάτι, γρήγορο στην αρχή κι αρκετά κλειστό προς το τέλος, με μήκος περίπου 6 χλμ. μέχρι το χωριό Ανατολή. Από εκεί και για περίπου 10 χλμ., είναι πολύ γρήγορη και ιδιαίτερα απολαυστική για τα πληρώματα. Ισως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι ολόκληρου του αγώνα για τους συμμετέχοντες.

ΣΑΒΒΑΤΟ 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 09:34/ΕΔ 9-12 ΠΕΡΙΒΟΛΙ

Μήκος: 17,42 χλμ.

Ξεκινάει με ένα κομμάτι 7,0 χλμ., που σε περίπτωση βροχής θα δυσκολέψει τα πληρώματα (μέσα στα δέντρα, με ελάχιστη ορατότητα και καθόλου χώρο για θεατές). Ακολουθούν περίπου 2,50 χλμ. με πολλή φυτευτή πέτρα, ενώ από εκεί και μέχρι τον τερματισμό, το οδόστρωμα είναι στρωτό. Η συγκεκριμένη ειδική διαδρομή δεν προσφέρεται για παρακολούθηση. Πολύ δύσκολη πρόσβαση τόσο στην εκκίνηση όσο και στον τερματισμό, με ιδιαίτερα πυκνή βλάστηση στα πρώτα οκτώ χιλιόμετρα.

ΣΑΒΒΑΤΟ 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 11:08/ΕΔ 10-13 ΤΑΡΖΑΝ

Μήκος: 23,37 χλμ.

Η επιστροφή της ειδικής διαδρομής «Ταρζάν» πέρυσι «αγκαλιάστηκε» απ’ τους θεατές. Τα πρώτα, περίπου δέκα, κατηφορικά χιλιόμετρα, περνούν μέσα από πυκνό δάσος, σε σκληρό δρόμο. Στη συνέχεια, για περίπου τέσσερα χιλιόμετρα ο δρόμος είναι ιδιαίτερα καλός. Mετά τη διασταύρωση για Ροβολιάρι και Ρεντίνα αρχίζει το γνωστό λιθόστρωτο του Ταρζάν, που ταλαιπωρεί αναρτήσεις και λάστιχα. Ο τερματισμός είναι λίγο πριν απ’ την είσοδο του χωριού Παλαιά Γιαννιτσού.

ΚΥΡΙΑΚΗ 11 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 09:08/ΕΔ 14-16 ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙ + WOLF POWER STAGE

Μήκος: 16,90 χλμ.

Mία κλασική ακροπολική ειδική διαδρομή, που φέτος αποτελεί και τη Wolf Power Stage. Ξεκινώντας έξω από το Ελευθεροχώρι, ανηφορίζει σχετικά γρήγορα μέχρι την πρώτη λίμνη (η οποία δεν έχει νερό) και μετά μπαίνει στο δάσος, σε ένα πολύ στενό κομμάτι, μέχρι τη διασταύρωση της Δριμαίας. Από εκεί ο δρόμος γίνεται πάρα πολύ γρήγορος μέχρι το ύψος της δεύτερης λίμνης (χωρίς νερό). Μετά από περίπου 1,50 χλμ. γίνεται και πάλι πολύ στενός.

ΚΥΡΙΑΚΗ 11 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – 10:11/ΕΔ 15 ΕΛΑΤΕΙΑ-ΡΕΓΚΙΝΙ

Μήκος: 11,26 χλμ. Ξεκινάει 2,50 χλμ. επάνω απ’ το χωριό Ελάτεια, προς Βασιλικά-Ρεγκίνι. Τα πρώτα 4,50 χλμ. είναι ανηφορικά, σε σχετικά καλό οδόστρωμα και με αρκετές φουρκέτες. Αυτό το κομμάτι διαδέχεται ένα πολύ γρήγορο κατηφορικό, μήκους 2,0 χλμ., μέχρι να φτάσει σε αλλαγή πορείας (αριστερά) προς Ρεγκίνι. Σε 290 μέτρα περνάει από νερά, για να ξεκινήσει το τελευταίο, ιδιαίτερα τεχνικό κατηφορικό κομμάτι, μήκους περίπου 4,6 χλμ. μέχρι τον τερματισμό.

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.