Μικραίνουν τις συσκευασίες, ανεβάζουν τις τιμές

©Shutterstock

Μεγάλες επώνυμες εταιρίες «κόβουν» από γραμμάρια και λίτρα ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν την κοστολόγηση, την ώρα που αναμένονται νέες ανατιμήσεις στις αρχές Σεπτέμβρη.

Ρενάτο Λέκκα/ ActionPress

Δύσκολος μήνας για τους καταναλωτές φαίνεται πως θα είναι και ο Αύγουστος καθώς οι περισσότεροι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ ετοιμάζονται για νέες ανατιμήσεις. Πέρα από τις τιμές των προϊόντων εντοπίζεται και μείωση των συσκευασιών.

Άνθρωποι του εμπορίου που μιλούν στο Action24 Press αποκαλύπτουν ότι ορισμένες βιομηχανίες, αν και διατηρούν τις ίδιες τιμές, είτε έχουν μικρύνει τις συσκευασίες είτε έχουν μειώσει τις ποσότητες. Αυτό διαπιστώνεται και από τον όγκο που υπάρχει στις αποθήκες (κενές θέσεις, άδειες παλέτες) αλλά και από την προσεκτική ματιά των πολιτών στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, πολλές είναι οι καταγγελίες που έχουν φτάσει σε Ινστιτούτα Καταναλωτών αλλά και στα Μέσα Ενημέρωσης. Στην ουσία αυτό που κάνουν οι εταιρίες είναι εξαπάτηση. Επιβάλλουν νέες αυξήσεις με την μείωση του εμπορεύματος, οι οποίες δεν γίνονται άμεσα αντιληπτές από τους καταναλωτές.

«Έχει παρατηρηθεί ότι αλλάζουν συσκευασίες είτε σε χαρτιά υγείας είτε σε χαρτοπετσέτες. Στα μαλακτικά και τις σκόνες πλυντηρίου αλλά και σε αφρόλουτρα και σαμπουάν, στα κατεψυγμένα προϊόντα αλλά και στα δημητριακά που βρίσκονται σε χάρτινη συσκευασία. Πρέπει κάποιος να είναι πολύ προσεκτικός για να καταλάβει τη διαφορά. Ο πολίτης που έρχεται στο σούπερ μάρκετ δε θα γυρίσει να δει τι βάρος έχει η συσκευασία θεωρώντας ότι αγοράζει το ίδιο προϊόν όπως συνήθιζε να κάνει πάντα. Δυστυχώς εμείς στις αποθήκες το παρατηρούμε αλλά δε μπορούμε να κάνουμε κάτι πέραν του να πάμε στα σούπερ μάρκετ», λέει στο Action24Press εργαζόμενος σε μεγάλες αποθήκες την περιοχή της Μαγούλας.  

Έρχεται πακέτο μέτρων

Η κυβέρνηση εκτός από τους ελέγχους στα καταστήματα – οι οποίοι έχουν φρενάρει λόγω θέρους – σκέφτεται ακόμα ένα νέο πακέτο στήριξης των νοικοκυριών. Όπως σημειώνει το οικονομικό επιτελείο του πρωθυπουργού η ακρίβεια θα βρίσκεται ψηλά για τουλάχιστον ακόμα δύο χρόνια. Πηγές του Μεγάρου Μαξίμου δεν αποκλείουν την ανακοίνωση «επιταγής ακρίβειας» (ύψους 200 εκατ. ευρώ) στην ΔΕΘ από τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Στο υπουργείο Οικονομικών περιμένουν να δουν αν η αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής στους λογαριασμούς και η απορρόφησή της έως και 100% από κρατικές επιδοτήσεις θα οδηγήσει και σε μειώσεις τιμών στα τρόφιμα

. Πάντως στην κυβέρνηση αποκλείουν τη μείωση του ΦΠΑ σε ορισμένα τρόφιμα παρόλο που έχει ζητηθεί από την αντιπολίτευση ως λύση. «Προχωράμε με στοχευμένα μέτρα που βοηθούν πολίτες με χαμηλά εισοδήματα», σημειώνουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών. Σε κάθε περίπτωση το υπουργείο Οικονομικών είναι έτοιμο να καταθέσει συμπληρωματικό προϋπολογισμό, ύψους 2 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο.

Αδειάζει το καλάθι  

Το πλήγμα στα σούπερ μάρκετ και το διαδικτυακό εμπόριο είναι εμφανές. Σύµφωνα, λοιπόν, µε τα στοιχεία που δηµοσιοποίησε η Convert Group για την πορεία των πωλήσεων των ηλεκτρονικών σούπερ µάρκετ κατά το πρώτο εξάµηνο του 2022, οι καταναλωτές έχουν µειώσει τις αγορές πιο ακριβών προϊόντων, όπως κρασιών (µείωση 30%), σνακ (µείωση 7%), συσκευασµένων αλλαντικών (μείωση 12%) και συσκευασµένου τυριού (μείωση 6%).

©Shutterstock

Από την άλλη έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις πιο φθηνών ειδών διατροφής, όπως είναι τα ζυµαρικά (14%) και τα κατεψυγµένα έτοιµα γεύµατα (επίσης αύξηση πωλήσεων κατά 14%). Από τα στοιχεία της Convert Group προκύπτει ακόµη ότι κατά το α΄ εξάµηνο του 2022 το ηλεκτρονικό «καλάθι» περιείχε κατά µέσο όρο 33,7 προϊόντα έναντι 35,5 το α΄ εξάµηνο του 2021. Η αξία του µέσου «καλαθιού» είναι σχετικά σταθερή, στα 77,90 ευρώ µαζί µε τον ΦΠΑ, παρά τα λιγότερα προϊόντα. Όλα αυτά την ώρα που μεγάλα σούπερ μάρκετ μειώνουν τη διαφήμιση αλλά και τα προωθητικά προϊόντα.

«Κρυφές» ανατιμήσεις

  • Απορρυπαντικό πλυντηρίου έριξε τις μεζούρες από 65 σε 60 αλλά κράτησε την τιμή ίδια
  • Υγρό απορρυπαντικό πλυντηρίου από 1,8 λίτρα πήγε στα 1,68 λίτρα ανεβάζοντας μάλιστα την τιμή
  • Σαμπουάν από 360ml τώρα είναι στα 350ml κρατώντας ίδια τιμή
  • Πασίγνωστο μαλακτικό από τα 1,5 λίτρα πήγε στα 1,38 λίτρα
  • Συσκευασία με πατατάκια που έπεσε από τα 150γρ στα 130γρ, διατηρώντας την ίδια τιμή
  • Eταιρεία που εμπορεύεται Χαρτί Υγείας μείωσε το βάρος κατά 200 γραμμάρια
  • Συσκευασία τόνου από 200 γραμμάρια η συσκευασία πήγε στα 180 γραμμάρια
  • Τα προϊόντα 1+1 θέλουν ιδιαίτερη προσοχή γιατί έχουν μειώσει τις ποσότητες
©Shutterstock

Τα περισσότερα από τα παραπάνω προϊόντα θα ανατιμηθούν. Οι τιμές των απορρυπαντικών και των καλλυντικών έχουν αυξηθεί έως 30% και των γαλακτοκομικών έως 7%.  Από Σεπτέμβριο θα πάρουν σειρά στις ανατιμήσεις από τα ζυμαρικά. Όπως είναι φυσικό οι ανατιμήσεις εκτιμάται ότι συμπιέσουν κι άλλο την κατανάλωση. Μετά τον Αύγουστο αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές σε κρουασάν, τσουρέκια, μαρμελάδες και κέικ σε ποσοστό έως και 20%.

Θα ακολουθήσουν τα τυριά έως 12%, τα αλκοολούχα ποτά τα σαπούνια, το ρύζι, το τσάι και το βούτυρο 5%. Παράλληλα οι λογαριασμοί στην ενέργεια η οποία έρχεται σε νέα φάση θα δημιουργήσουν το κατάλληλο προσάναμμα για την έκρηξη των τιμών που θα ακολουθηθεί στα σούπερ μάρκετ. Όλα αυτά την ώρα που ο μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα ήταν 820 ευρώ (954,16 ευρώ μικτά) και παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, παρά τις ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα και ενέργεια.

ΑΥΞΗΣΕΙΣ – ΦΩΤΙΑ

  • Έως 30% έχουν αυξηθεί οι τιμές των απορρυπαντικών και των καλλυντικών
  • Έως 7% οι τιμές στα γαλακτοκομικά

ΑΠΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ

  • Έως 20% αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές σε κρουασάν, τσουρέκια, μαρμελάδες και κέικ μετά τον Αύγουστο
  • Έως 12% αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές στα τυριά
  • Έως 5% αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές στα αλκοολούχα ποτά, τα σαπούνια, το ρύζι, το τσάι και το βούτυρο

Για να ενημερώνεστε πάντα πρώτοι!

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας και απόκτησε πρόσβαση στα νέα πριν από όλους τους άλλους.