Τί και ποιους θα δούμε φέτος στο Αρχαίο Θέατρο. Οι παγκόσμιες πρεμιέρες, οι συμμετοχές των κρατικών σκηνών, οι ιδιωτικές παραγωγές. Καταξιωμένοι και νεότεροι πρωταγωνιστές, κορυφαίοι σκηνοθέτες μεταμορφώνουν το μαγικό αργολικό θέατρο σε δημόσιο βήμα «διαλόγου» για τους σύγχρονους προβληματισμούς
Action24Press Team
Δύο συμπαραγωγές σε παγκόσμια πρεμιέρα και με τη «σφραγίδα» κορυφαίων σε διεθνές επίπεδο σκηνοθετών, οι καθιερωμένες παραστάσεις των κρατικών μας θεάτρων αλλά και ιδιωτικές παραγωγές που υπόσχονται ξεχωριστές προσεγγίσεις επάνω στο αρχαίο δράμα με τη συμμετοχή λαμπερών πρωταγωνιστών. Oλα αυτά περιλαμβάνει το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου η αυλαία του οποίου ανοίγει σε λίγες ημέρες αποτελώντας, σε κάθε περίπτωση, γεγονός ξεχωριστό για τους θεατρόφιλους και ίσως όχι μόνο γι΄αυτούς. Τί και ποιους θα δούμε, λοιπόν, το καλοκαίρι του 2022 στο θέατρο του Πολυκλείτου;
Διπλή πρεμιέρα με «Αλκηστη» του Ευρυπίδη
Theater Hollandia/Γιόχαν Σίμονς – 1 & 2 Ιουλίου
Η πρώτη παγκόσμια πρεμιέρα με την «Αλκηστη» του Ευρυπίδη (1,2/7) θα σημάνει και την έναρξη του φετινού Φεστιβάλ. Ένα έργο αλλόκοτο: μια γυναίκα θυσιάζει τη ζωή της για να σώσει τη ζωή του ετοιμοθάνατου άνδρα της. Θρήνοι, διαπραγματεύσεις, διαφωνίες: ποιος δε φοβάται να πεθάνει, ποιος δικαιούται περισσότερο να ζήσει. Εντέλει, ο Ηρακλής κατεβαίνει στον Αδη για να φέρει πίσω την Αλκηστη, μόνο που τώρα η ηρωίδα είναι μια ξένη για την οικογένειά της.
Η μετάκληση στην Επίδαυρο του ιδρυτή του διάσημου Theater Hollandia (1985) κι από τους πρωτεργάτες της ευρωπαϊκής θεατρικής πρωτοπορίας, του Ολλανδού Γιόχαν Σίμονς, είναι γεγονός διεθνούς εμβέλειας. Γνωστός για τη μουσική του προσέγγιση στα κείμενα και την εντυπωσιακά μινιμαλιστική αισθητική του, εν προκειμένω επιχειρεί μια σύγχρονη μεταγραφή του έργου με όχημα τη μουσική της ομώνυμης όπερας του Γκλουκ: στη θέση του χορού τοποθετεί τέσσερις τραγουδιστές κι ένα εκκλησιαστικό όργανο.
«Μήδεια» του Μποστ / Γιάννης Καλαβριανός
8 & 9 Ιουλίου
Τη σκυτάλη θα πάρει στις 8 και 9 Ιουλίου το Εθνικό Θέατρο με την πρώτη από τις δύο παραγωγές που προτείνει φέτος το Καλοκαίρι. Η «Μήδεια» του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, ένα έργο-σταθμός της νεοελληνικής δραματουργίας το οποίο γράφτηκε το 1993 σε δεκαπεντασύλλαβο, είναι μια εκρηκτική κωμωδία για τη σύγχρονη πραγματικότητα αυτής της χώρας. Με απαράμιλλη δεξιοτεχνία, ο Μποστ φέρνει κοντά ετερόκλητους χαρακτήρες, από διαφορετικές ιστορικές περιόδους, με χιούμορ και τόλμη, παίζοντας απενοχοποιημένα με τους συνειρμούς που δημιουργεί η ακροβατική του γλώσσα. Μ΄έναν 20 μελή θίασο και μια μη αναμενόμενη ορχήστρα εγχόρδων με τέσσερις μουσικούς επί σκηνής, σ΄ένα σκηνικό που θυμίζει χρυσό ερειπιώνα, η σκηνοθεσία με παιγνιώδη διάθεση βουτά στην ανελέητη κωμωδία του πολυσχιδούς καλλιτέχνη που εργάστηκε ως σκιτσογράφος, συγγραφέας, στιχουργός αλλά και ζωγράφος. Με τους Γαλήνη Χατζηπασχάλη (Μήδεια), Γιώργο Γλάστρα, Θανάση Δήμου, Ανδρη Θεοδότου, Στέλιο Ιακωβίδη κ.α
«Πέρσες» του Αισχύλου / Δημήτρης Καραντζάς
15 & 16 Ιουλίου
Το Φεστιβάλ συνεχίζεται με τους «Πέρσες» του Αισχύλου (15,16/7) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Με τη συμμετοχή πολλών γνωστών ηθοποιών, η παράσταση θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το τί συνιστά «κοινωνία» και τί ισότιμη συμπερίληψη όλων των πολιτών, τί σημαίνει η επίμονη προσκόλληση στην εξουσία αλλά και η ανάγκη της πίστης σ΄έναν οδηγό, άνθρωπο ή Θεό, σ΄έναν συντετριμμένο κόσμο.
Το κοίλον και η ορχήστρα ενώνονται για να «συμμετάσχουν» σε μια κοινή συζήτηση για την ήττα, τη δυσκολία της παραδοχής της και την αμηχανία της συνέχειας. «Οι Πέρσες είναι μια οποιαδήποτε κοινωνία: Είναι σαν να κάνεις μια ακτινογραφία της πλευράς του ηττημένου και μιας κοινωνίας που δεν ξέρει πώς μπορεί να συνεχίσει μετά από μια πανωλεθρία. Η δε Επίδαυρος λειτουργεί σαν ένα δημόσιο βήμα. Όπως σε μια πλατεία που βρίσκεται πιθανώς πολύ κοντά μας ή και σε κάποια άλλη χώρα , οι άνθρωποι συζητάνε για το πώς θ΄αντισταθούν και πώς θα κρατηθούν όταν έχουν χάσει πια όλα τα σημεία αναφοράς τους. Στους «Πέρσες» χάνεται η πίστη στον Βασιλιά, έπειτα στην έννοια της μοναρχίας, μετά στον Θεό και τελικά στην ίδια τους τη δυνατότητα ν΄αντιδράσουν» σημειώνει ο σκηνοθέτης. Την Ατοσσα υποδύεται η Ρένη Πιττακή που επιστρέφει στην Επίδαυρο ύστερα από 20 χρόνια ενώ οι Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης είναι μερικοί μόνο από τους ηθοποιούς που απαρτίζουν το λαμπερό καστ.
«Αγαμέμνονας» του Αισχύλου
Residenz Τheater / Ούρλιχ Ράσε – 15 & 16 Ιουλίου
Πολυαναμενόμενη και η δεύτερη παγκόσμια πρεμιέρα στην Επίδαυρο (22 &23/7) με τον καταξιωμένο Γερμανό σκηνοθέτη Ούρλιχ Ράσε να υπογράφει το ανέβασμα του αισχύλειου «Αγαμέμνονα» που αποτελεί συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου με το Residenz theater. Με βασικό χαρακτηριστικό την ασυνήθιστη κι εντυπωσιακή σκηνική του γλώσσα, ο Ράσε θεωρείται από τους πιο συναρπαστικούς και περιζήτητους Γερμανούς σκηνοθέτες, με σημαντική απήχηση στο νεανικό θεατρόφιλο κοινό. Όχι τυχαία. Με μηχανοκίνητα σκηνικά, εντυπωσιακούς φωτισμούς κι έντονη μουσική, ο 53χρονος Ράσε εξωθεί τους ηθοποιούς του σε μια βαθειά υπαρξιακή όσο και «μανιακή» ερμηνεία που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο.
«Αίας» του Σοφοκλή
Αργύρης Ξάφης – 29 & 30 Ιουλίου
Ο εμβληματικός «Αίας» του Σοφοκλή είναι η δεύτερη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου φέτος το Καλοκαίρι στην Επίδαυρο (29,30/7). Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη, αναδεικνύει τη μετωπική σύγκρουση δύο αντίθετων κόσμων. Ο Αίας, ένας από τους γοητευτικότερους τραγικούς ήρωες, πεθαίνει και μαζί του σβήνει μια ολόκληρη εποχή για την ανθρωπότητα. Στην εν λόγω τραγωδία ο Σοφοκλής καταγράφει μια οριακή στιγμή στην ανθρώπινη ιστορία. Τη στιγμή κατά την οποία ένας νέος κόσμος αναδύεται κι ένας παλαιός κατακρημνίζεται, συμπαρασύροντας με θόρυβο τους παλιούς ήρωες και τα ιδανικά τους στην άβυσσο. «Αυτός ο πολύπλοκος ήρωας αντιπροσωπεύει έναν παλιό κόσμο που δεν μπόρεσε να μετασχηματιστεί και άρα δεν κατάφερε να επιβιώσει» σημειώνει ο σκηνοθέτης. Και συνεχίζει: «Ο κόσμος του Αίαντα είναι ένα ρέον σύμπαν, μοντέλο ίσως του Ηρακλείτου, χωρίς την ανακούφιση όμως του φιλοσόφου περί συνέχειας των πραγμάτων. Σ΄αυτόν τον κόσμο ένα πράγμα είναι βέβαιο, η αβεβαιότητα. Καμία εξαίρεση απ΄αυτόν τον νόμο. Ο Αίαντας βλέπει τον κόσμο όπως ακριβώς είναι και, αποφασίζοντας να πάει αντίθετα στη ροή του, γίνεται ο εαυτός του». Με τους: Στάθη Σταμουλακάτο, Δημήτρη Ημελλο, Δέσποινα Κούρτη, Γιάννη Νταλιάνη, Εύη Σαουλίδου, Νίκο Χατζόπουλο κ.α
«Αντιγόνη» του Σοφοκλή
Τσεζάρις Γκραουζίνις – 5 & 6 Αυγούστου
Η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή (5,6/8) παίρνει τη σκυτάλη στο Φεστιβάλ. Ο καταξιωμένος Λιθουανός σκηνοθέτης Τσεζάρις Γκραουζίνις υπογράφει μια σύγχρονη, επίκαιρη μεταφορά της σοφόκλειας τραγωδίας. Τον ρόλο του τίτλου ερμηνεύει η Ελλη Τρίγκου, τον Κρέοντα ο Βασίλης Μπισμπίκης ενώ ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης είναι ο Κορυφαίος του Χορού.
«Ελένη» του Ευρυπίδη
Βασίλης Παπαβασιλείου – 12 & 13 Αυγούστου
Με μια παράσταση που ακυρώθηκε πέρυσι λόγω πυρκαγιών θα συνεχιστεί η διοργάνωση. Ο λόγος για την «Ελένη» του Ευρυπίδη που παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στις 12 και 13/8 σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. Γραμμένη λίγο μετά τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων στη Σικελική Εκστρατεία, η «Ελένη» διακρίνεται ως έργο τόσο για τον αντιπολεμικό χαρακτήρα του όσο και για την ανάδειξη αρετών όπως η δύναμη του όρκου και η ευφυϊα που προσωποποιούνται στη μορφή της κεντρικής ηρωίδας την οποία ερμηνεύει η Εμιλυ Κολιανδρή.
«Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευρυπίδη/
Θέμης Μουμουλίδης – 19 & 20 Αυγούστου
Η αυλαία του φετινού Φεστιβάλ θα πέσει με την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευρυπίδη (19,20/8) σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη ο οποίος δημιουργεί μια παράσταση που στοχάζεται επάνω στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον. Την παράσταση διατρέχει ένα ολοκληρωμένο μουσικό έργό του συνθέτη Σταύρου Γασπαράτου ο οποίος εμπνέεται από τη μορφή της Ιφιγένειας, δημιουργώντας μια παράλληλη, δική του αφήγηση σε διάλογο με τη σκηνοθεσία. Με τους Μαρία Πετεβή, Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Ιωάννα Παππά, Ακη Σακελλαρίου κ.α